De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

zaterdag, augustus 23, 2003
Herziening van de regels voor financiering van de campagne
Het inzamelen van geld door de partijen is dit jaar nog minder goed uit te leggen dan vorig jaar. De oorzaak daarvan is de McCain-Feingold campaign-finance reform act, die in 2002 is aangenomen. Het probleem van de wet is dat die rechtsgeldig is, maar dat het Supreme Court, het Amerikaanse Hooggerechtshof, er volgend jaar over zal oordelen, zodat de kans bestaat dat er in de aanloop van de voorverkiezingen andere regels gelden dan in 2004.

Het hete hangijzer is soft money, de ongelimiteerde donaties die van bedrijven en organisaties kwamen. De wet probeert dat uit te bannen. Hoe raar het ook mag klinken, maar vooral de Democraten zijn de dupe van deze wet, omdat zij vooral afhankelijk waren van de grote bijdragen van vakbonden en rijke individuen, terwijl de Republikeinen hun kassen meestal vulden met kleinere bijdragen. Bovendien moeten de Democraten in heel korte tijd een heftige strijd in de voorverkiezingen houden en de winnaar komt ongetwijfeld blut uit de strijd. In de tussentijd zit Bush, die vrijwel zeker geen tegenstand vanuit Republikeinse hoek hoeft te verwachten, op een steeds groeiende pot met geld.
Individuen mogen maximaal $2000 voor de voorverkiezingen en $2000 voor de landelijke verkiezingen schenken. Daarnaast mag een individu nog aan Political Action Committees geven, die op hun beurt $5000 aan kandidaten en $15.000 aan partijen mogen geven. PAC’s zijn organisaties die officieel onafhankelijk van de kandidaten zich inzetten voor specifiek gedachtegoed, meestal dat van een specifieke kandidaat.
De partijen zitten dus nu zonder de inkomsten uit soft money, maar zullen er alles aan doen om daar weer creatief omheen te werken. Maar de kans bestaat dat de creatieve oplossingen onwettig worden verklaard.
Een andere interessante beperking in de wet is het verbod op negatieve reclamespotjes gericht tegen een bepaalde kandidaat. Organisaties zoals de Sierra Club en de wapenlobbyisten van NRA, de National Rifle Association, mogen 30 dagen voor een primary en 60 dagen voor de nationale verkiezingen geen negatieve spotjes meer vertonen.




© Marc van Gestel 2003 - 2004