De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

maandag, oktober 27, 2003
Felle spotjes van Dean
De campagne van Howard Dean is de eerste die niet naar Clintons oproep tot eenheidheeft geluisterd. Als eerste Democraat kwam men namelijk met een spotje waarin Dean zijn Democratische concurrenten aanvalt. Vooral de ervaren politici van het stel worden neergezet als “Washington politicians” (een vieze term), die er niet in zijn geslaagd een goede medicijnkostenregeling te treffen en die inconsistent zijn geweest wat betreft de oorlog in Irak. Dean noemt geen namen, maar die zijn eenvoudig te raden: Dick Gephardt en John Kerry, Deans belangrijkste concurrenten.
De reclamespotjes zullen draaien in New Hampshire, Iowa, rond Boston en in delen van Vermont.
De Kerry-campagne stuurde de scripts van Deans spotjes direct naar alle media met als begeleidende tekst: “Dean goes negative.” De Gephardt-campagne ontweek het n-woord en beroemde zich op Gephardts staat van dienst. Dean intussen vond de spotjes helemaal niet negatief, maar een antwoord op de aanvallen van zijn concurrenten op zijn politieke standpunten. Zijn tegenstanders putten moed uit de vermeend negatieve spotjes: Volgens een woordvoerder van Kerry: "The only plausible explanation for going up with a negative attack ad is a decline in your own poll numbers." En een woordvoerder van Gephardt: "Clearly we're doing something right."
Dean heeft het voordeel dat hij zoveel geld heeft binnengehaald in de voorgaande maanden, dat hji zich kan veroorloven het initiatief te nemen in het uitzenden van reclamespotjes. "We aren't waiting for them to go negative," zegt Joe Trippi, campagne-manager van Dean.




© Marc van Gestel 2003 - 2004