De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

maandag, november 17, 2003
Voert Bush vicepresident Cheney af?
Op www.amerika.nl een “thought-provoking” opiniestuk van Frans Verhagen, dat ook in de Volkskrant verscheen. Kern van zijn betoog is dat president Bush Dick Cheney zal dumpen ten gunste van de meer gematigde senator Richard Lugar, omdat Cheney de schietschijf van de Democraten zal worden. Lees maar en kijk dan of u het met mijn twijfels eens bent.
Ik denk dat het zo’n vaart niet zal lopen. Wie gaat nou de vice-president aanvallen wanneer je je als kandidaat kan richten op de president? Geeft niet dat Cheney de invloedrijkste vice-president ooit is (wat denk ik klopt). Bush is de eindverantwoordelijke en zal dus het leeuwendeel van de Democratische aanvallen op moeten vangen. Zijn vader heeft ook nooit overwogen om zijn vice-president Dan Quayle te vervangen, hoe zeer de beroepsdeskundigen daar ook om vroegen. Sterker, ik denk dat hoe harder de roep komt om Cheney te vervangen, hoe halsstarriger Bush jr. aan zijn keus zal vasthouden. Zondagochtend bij de BBC stelde de Engelse interviewer David Frost aan Bush de vraag wie er van zijn huidige team door zou gaan voor de tweede ronde. Bush liet er geen twijfel over bestaan dat Cheney mee ging en verder zou hij wel zien. Die opmerking kan je natuurlijk weer op twee manieren uitleggen, maar tegen mijn gevoel in ben ik momenteel geneigd om Bush op zijn woord te geloven.
Mocht ik het helemaal mis hebben, en Verhagen helemaal gelijk hebben, dan is zijn kostje gekocht en vertrekt hij ongetwijfeld naar de States om als senior political analyst aan het werk te gaan bij CNN.




© Marc van Gestel 2003 - 2004