De Democratische kandidaten overspoelen Iowa met politieke spotjes op tv. Je kunt de tv niet aanzetten of je ziet John Kerry langskomen die over zijn prostaatkanker praat, of Dick Gephardt die belooft te vechten voor de middenklasse, of Howard Dean die weer eens benadrukt dat hij tegen de oorlog in Irak was en nog steeds is. Nooit eerder zijn de inwoners van Iowa zo overspoeld met spotjes, zeker niet zo vroeg in de campagne. Blijkbaar zijn flink wat campagnes er van overtuigd dat winnen of hoog eindeigen in Iowa cruciaal is voor de toekomst van hun kandidaat. De vier volgens de opiniepeilingen grootste kandidaten in de staat – Dean, Gephardt, Kerry, en John Edwards – hebben bij elkaar minstens 4450 spotjes laten uitzenden alleen al in hoofdstad Des Moines. De tv-stations in Iowa vinden het best. Gouden tijden voor de verkopers van reclamezendtijd. De trend is landelijk. In de 75 grootste mediamarkten hebben de Democraten al minstens 12.700 spotjes uitgezonden. Media-experts zijn verbaasd. Zij hadden gedacht dat het gebruik van internet en de verspreiding van de tv-kijkers over steeds meer zenders er voor zou zorgen dat er juist minder geld aan tv-reclame werd uitgegeven. Maar het werkt niet voor iedereen. Het Advertising Project, een groep die de media-uitgaven van politieke kandidaten in de gaten houdt, zegt dat Edwards al 1 miljoen dollar in reclame in Iowa heeft gestoken. Maar hij staat in de peilingen ruim achter op de drie andere belangrijke kandidaten in de staat. gepubliceerd door Marc op maandag, december 08, 2003 #