De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

maandag, december 01, 2003
Gephardt en Dean smijten met geld
Nog meer nieuws over de tv-reclame-oorlog tussen Howard Dean en Dick Gephardt in Iowa. Wat cijfertjes: Howard Dean heeft in Iowa al 800.000 dollar aan reclamezendtijd uitgegeven, maar dat is slechts 40 procent van zijn totaal aan reclame-uitgaven. Dick Gephardt daarentegen heeft in Iowa 600.000 dollar in spotjes gestoken, maar dat is goed voor maar liefst 80 procent van zijn uitgaven voor reclamespotjes in de totale voorverkiezingen.
Bovendien heeft Dean het initiatief in handen. Hij komt met spotjes waarin hij Gephardt aanvalt. Gephardt is haast verplicht om daar met nieuwe spotjes op te reageren. Dat is een dure grap.
In de strijd om de derde plaats in Iowa gaat het tussen John Kerry en John Edwards. De helft van een ieders reclamebudget wordt momenteel in de tv-markt van Iowa gepompt. Beide willen hier echt derde worden, en dat zie je aan hun uitgaven. In de laatste 20 dagen kocht Kerry voor 300.000 dollar aan reclamezendtijd in.
Ook groepen buiten de kandidaten om kopen flink in om hun boodschap en hun impliciete steun aan een kandidaat naar buiten te brengen. De Alliance for Economic Justice, een ogranisatie die tegen het vrijhandelsverdrag NAFTA is, en daarom Gephardt steunt, heeft samen met een andere pro-vakbondsgroep in een paar weken al voor 70.000 dollar aan spotjes in Iowa uitgezonden.




© Marc van Gestel 2003 - 2004