De politieke beweging MoveOn.org, alleen actief via het internet, heeft een wedstrijd uitgeschreven om de beste anti-Bush reclame te maken. De winnaar zou zijn spotje uitgezonden zien worden tijdens de week in januari waarin president Bush zijn State of the Union uitspreekt. Er zijn honderden spotjes van 30 seconden binnengekomen.
1017 spotjes staan nu online op www.bushin30seconds.org en websurfers kunnen stemmen op hun meest favoriete spotje. In de eerste paar uur werden al 5700 stemmen geteld. De spotjes met de meeste stemmen worden nog bekeken door een jury waarin onder andere muzikant Moby en filmmaker Michael Moore zitting hebben.
Uit de inzendingen blijkt dat de komst van goedkope digitale videocamera’s en standaard videobewerkingssoftware de bevolking heeft uitgetild boven het niveau van video-trouwreportages. De professionaliteit is enorm gestegen. Maar de inhoud is lekker overdreven, wat te verwachten is als er een anit-Bush spotje wordt gevraagd. Zo is er bijvoorbeeld een spotje van Tracy Spaight, een geschiedenislerares op een highschool in Houston Texas, die een kijkje neemt bij “Bush Chenety Auto World” een garage waarin een gladde autoverkoper zijn motto geeft: "Where we always say what you want to hear."
Andere deelnemers zijn onder andere pas afgestudeerden aan de gerenommeerde Kennedy School of Government, stand-up comedians en een DJ.
MoveOn.org probeert 15 miljoen binnen te halen om in te zetten tegen de herverkiezing van president Bush. Deze wedstrijd is een mooi reclame-instrument.
gepubliceerd door Marc op vrijdag, december 26, 2003 #