De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

woensdag, december 31, 2003
Overdosis kandidaat op tv
Een aantal Democratische kandidaten klaagt dat het ze niet lukt om hun posities op gebied van buitenlandse politiek, gezondheidszorg of nationale veiligheid duidelijk te maken in debatten met wel negen kandidaten. In hun reclamespotjes van 30 seconden lukt dat ook al niet en ook in de krant worden hun toespraken ingekort tot sound bite-niveau. Dus kopen sommige kandidaten programmablokken van een half uur in, vooral in de markten van de vroegste voorverkiezingen. Howard Dean heeft tijd ingekocht in Wisconsin, New Mexico en Iowa. Joe Lieberman is een half uur te zien geweest op tv in New Hampshire, in een forum-achtige setting. Datzelfde format heeft John Kerry in Iowa gebruikt en is van plan dat ook weer in New Hampshire te doen.
De vraag is of de kijkers wel kijken. Volgens politicoloog Darell West van Brown University is dat doorgaans niet het geval, maar omdat de verkiezingen momenteel zo gepolariseerd zijn, denkt hij dat meer kijkers blijven hangen bij de door de kandidaat ingekochte halve uren zendtijd dan in eerdere verkiezingsperioden.
Is het duur? Dat hangt er van af. Deans halfuurtje in Wisconsin was spotgoedkoop: 2100 dollar. Maar dat was een proefballon in een goedkope markt. Liebermans forum op een tv-station in New Hampshire kostte hem een aardige 15.000 dollar, en Kerry’s uitzending in Iowa was maar liefst 28.000 dollar (waarbij Kerry nog de pech had dat op de dag van uitzending Saddam Hussein net opgepakt was). De kandidaten zijn er vast van overtuigd dat de methode effectief is.




© Marc van Gestel 2003 - 2004