De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

zondag, december 14, 2003
TV-spotjes worden steeds belangrijker in verkiezingen
In de Broadcasting & Cable van 24 november stond een artikel over hoe door de jaren heen de reclame-uitgaven zijn gegroeid. Elke twee jaar zijn er verkiezingen, want verkiezingen voor een deel van de Congreszetels zijn elke twee jaar. Het zal niemand verbazen, maar de lokale tv-stations zijn eigenlijk om de twee jaar de grote winnaar, welke kandidaat er ook wint. Want juist op de lokale tv-zenders willen de kandidaten, of het nu de presidentiële of Congreskandidaten zijn, het liefst hun boodschap verkondigen. Hier de cijfers van de afgelopen jaren:
1990: $203.313.300
1992: $225.807.400
1994: $354.961.400
1996: $366.661.900
1998: $498.890.600
2000: $605.233.100
2002: $698.486.200
Als ik de cijfers goed interpreteer, dan is vooral de groei van de advertentie-uitgaven voor de Congresverkiezingen enorm. In 2000 waren bijvoorbeeld de kosten meer dan 605 miljoen dollar voor spotjes van presidentskandidaten en Congreskandidaten samen. In 2002, toen er alleen zetels te verdelen waren voor het Congres, werd er al bijna 700 miljoen dollar aan reclame op tv uitgegeven.
Dit jaar zullen de cijfers waarschijnlijk anders zijn. De wet voor de campagnefinanciering is van kracht en die beperkt de mogelijkheden een beetje. Zo is het de bedoeling dat er geen spotjes meer gemaakt mogen worden over losse campagneonderwerpen (issue advertising).




© Marc van Gestel 2003 - 2004