De meeste journalisten die de presidentiële campagne volgen zien hun werk al bekritiseerd door weblogs en e-mails, maar deze week is er ook een website geopend die zal analyseren hoe journalisten de campagne volgen. The Campaign Desk (www.campaigndesk.org) is een initiatief van het vermaarde tijdschrift The Columbia Journalism Review en diens uitgever, de Columbia University Graduate School of Journalism. De site is in eerste instantie gericht op journalisten, maar iedereen is welkom.
Waar de meeste weblogs voor bijna honderd procent gevuld worden met meningen, is het de bedoelen van deze website om de campagnepers dagelijks te monitoren, te bekritiseren en te prijzen. Dat zal gedaan worden door een staf van, u raadt het, verantwoordelijke journalisten. Zelfregulering ten top.
De makers hopen dat de site trends in de campagneverslaggeving zal kunnen ontdekken. Ook moet de site een informatiebron worden voor de reporters in het veld. Nu maar hopen dat de campagnejournalisten niet alleen nog maar de hele dag naar deze site surfen en vergeten om een vraag te stellen aan de kiezers en kandidaten.
gepubliceerd door Marc op zaterdag, januari 17, 2004 #