De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

maandag, januari 19, 2004
Loyale "soldaat" van Clark
Elke campagne houdt zijn tegenstanders in de gaten. Daarvoor hebben ze allemaal een afdeling “opposition research”, die uitzoekt of de concurrentie wel eens iets fouts heeft gezegd, geschreven of gedaan, en dan vooral iets zegt wat hij vroeger heeft tegengesproken. Op een of andere duistere manier komt zo’n uitspraak of document dan in handen van de pers, die er de voorpagina’s mee vult, hoe onbenullig het nieuws ook is.
Wesley Clark heeft een heel fanatieke researcher, Chris Lehane, die het inmiddels voor elkaar heeft van elk slecht nieuws over de concurrenten van Clark de schuld te krijgen.
De campagne van Howard Dean is er van overtuigd dat Lehane achter alle negatieve berichtgeving zit die de laatste weken over de oud-gouverneur in de media zijn verschenen. Met de negatieve berichtgeving rees ook de ster van zijn baas Clark in de peilingen, dus de argwaan van de staf van Dean is wel enigszins te begrijpen.
De negative berichtgeving varieerde van het nieuws dat Dean als gouverneur zijn aandelen in bankinstellingen heeft verkocht tot zijn negatieve opmerkingen over het systeem van caucussen in Iowa. In alles ziet de Dean-campagne de hand van Lehane. En ze vinden dat hij te ver gaat. Vooral omdat hij zijn kunstjes nu binnen de partij vertoont en daarmee de partij schaadt. Negatieve aanvallen op de Republikeinen zijn natuurlijk geen probleem. Lehane, in andere gevallen zo verliefd op camera en microfoon dat hij een plaag lijkt, weigert nu commentaar.
Lehane werkte vroeger voor John Kerry en daar deed hij precies hetzelfde. Jim Jordan, de voormalig campagnemanger van Kerry zei over Lehane: "Chris understands the essential dynamic of politics, which is punch or be punched." Het was Lehane die in 2000 een spotje van de Bush-campagne ontdekte dat in een dertigste van een seconde het word “rats” liet zien in een anti-Gore onderwerp. Dat leverde ongemakkelijke momenten op voor Bush en zijn team, want de media pikte het prominent op.




© Marc van Gestel 2003 - 2004