De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

vrijdag, januari 16, 2004
Peilgeil in Iowa: het kan alle kanten op
Volgens de peilingen ligt de Democratische race in Iowa op het laatste moment weer helemaal open. Koplopers in de staat waren lange tijd Dick Gephardt en Howard Dean, maar volgens een peiling van Reuters/MSNBC/Zogby heeft John Kerry een inhaalslag gemaakt. Hij leidt nu zelfs met 21,6 procent, gevolgd door Gephardt en Dean met 20,9 procent. Ook John Edwards zit in de buurt met 17,1 procent. Als ik bij verkiezingspeilingen cijfers achter de komma zie staan gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen. De peiling heeft een foutmarge van plus of min 4,5 procent dus die tienden van procenten zijn er alleen maar om de toeschouwer zand in de ogen te strooien. Zeker in Iowa, waar de peilingen vanwege de getrapte caucus-structuur toch al een hogere mate van onzorgvuldigheid hebben dan in andere staten. Ik wil best geloven dat de vier kandidaten dicht bij elkaar zitten, maar strooi er dan geen stom semi-wetenschappelijk sausje overheen door achter de komma te gaan rekenen. Ik zou er haast driftig van worden. De peiling is overigens gehouden voordat Carol Moseley Braun had aangekondigd zich terug te trekken en Howard Dean te steunen. Dat kan Dean weer een beetje lucht geven in Iowa. Of niet, natuurlijk.




© Marc van Gestel 2003 - 2004