De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

dinsdag, januari 13, 2004
Zijn verkiezingen reality tv?
Maanden geleden schreef ik over een plan voor The American Candidate, een nieuw reality-tv-programma waarin de deelnemers zich als presidentskandidaat door een presidentscampagne moeten worstelen om de show te winnen (de prijs is het voeren van een echte presidentscampagne). De show zou uitgezonden worden door de zender FX. Maar FX stapte er uit en nu wordt de show gemaakt door de kleinere kabelzender Showtime (13 miljoen kijkers). De campagneleiders van de echte presidentiële campagnes zeggen niet ongerust te zijn over het programma, maar zullen het wel blijven volgen. Roger Salazar, woordvoerder van het team van John Edwards: "It would be very tough at a national level for a candidate from that to be viable, but stranger things have happened in politics." En een andere Democratische official, die anoniem wenste te blijven: "It's just another element that we're adding to national politics that makes it more about a game-show atmosphere than about the direction of the nation. It's California all over again."
Maar de producer van de show, R.J. Cutler (bekend van de documentaire over het Clinton-team “The War Room” en van “The Real Roseanne Show”) egt dat het programma juist is om kiezers bij het politieke proces te betrekken en niet om het te ridiculiseren. Hij verwacht dat zich minstens 10.000 mensen zullen aanmelden, via internet (www.Americancandidate.com) of via de telefoon (877-RUN-2004).
Producenten zullen het veld tot 12 kandidaten terugbrengen en de kijkers kunnen elke week een kandidaat wegstemmen .
Men wacht overigens nog op een advies van de Federal Election Commission, voordat men met de productie van de show begint. Wellicht blijkt het wettelijk niet toegestaan een dergelijk programma te maken, bijvoorbeeld omdat moedermaatschappij Viacom via het programma wellicht buiten de regels om kan lobbyen voor de eigen zaak. Over de mogelijke invloed van het programma op de echte verkiezingen is verdeeldheid. Showtime heeft een relatief beperkt publiek, maar vier jaar geleden had Ralph Nader met een bescheiden aanhang toch ook een groot effect op de verkiezingsuitslag, dus het kan spannend worden.




© Marc van Gestel 2003 - 2004