De tactiek van Howard Dean voor vandaag is duidelijk; hij probeert zoveel mogelijk het nieuws te halen met felle uitspraken en zo net zoveel op tv te komen als zijn advertentie-draaiende concurrenten, maar dan in het nieuws, dus zonder er iets voor te hoeven betalen. Dean’s campagnekas is in de eerste weken flink geslonken en hij moet het dus wel van uitnodigingen voor talkshows en korte flitsen in het nieuws hebben. Maar hij is niet de enige kandidaat die zich de gratis media-aandacht laat welgevallen. Wesley Clark laat zich uitgebreid interviewen door tv-journalisten, John Edwards doet allemaal satellietinterviews en Joe Lieberman belt naar talkshows op de radio.
Koploper John Kerry hoeft er nog het minst voor te doen. Zijn hoofd prijkt op tijdschriften en kranten die allemaal een profiel schetsen van de senator uit Massachusetts.
Die gratis aandacht is haast nog belangrijker dan de spotjes van dertig seconden voor tv, want daar wordt doorgaans niet erg aandachtig naar gekeken.
Wesley Clark steekt wel heel veel geld in een reclamecampagne. Maar omdat hij geen cent heeft uit hoeven geven in Iowa, heeft hij nog wel enige financiële armslag.
Kerry doet overigens niet voor hem onder, qua reclame-uitgaven, en hij is de enige die in alle zeven staten op grote schaal reclamezendtijd heeft ingekocht.
gepubliceerd door Marc op dinsdag, februari 03, 2004 #