De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

donderdag, februari 26, 2004
Democraten, zoek spiegelbeeld van Nader
De Democraten zijn boos op Ralph Nader. Als onafhankelijk kandidaat aan de linkerkant van de Democraten kan hij weer belangrijke stemmen wegsnoepen bij die partij die hen de overwinning weer kan kosten (ik denk dat het dit jaar wel losloopt, maar ik ben geen bobo bij de Democraten). In plaats van kwaad zijn op de oude consumentenman zouden de Democraten misschien iets slimmers kunnen doen: zorgen voor nog een kandidaat, maar nu aan de rechterkant van de Republikeinse partij. Voor de hand liggende kandidaat: voormalig rechter van het hooggerechtshof van Alabama, Roy Moore. Hij werd ontslagen toen hij in zijn rechtbank de tien Geboden tentoonstelde, en dat druiste in tegen de scheiding van kerk en staat, die in Amerika grondwettelijk verankerd is. De rechtse Constitution Party wil de rechter graag als zijn kandidaat hebben. Rechtse evangelisten zouden hem zonder problemen steunen, omdat zij teleurgesteld zijn in Bush, omdat hij veel te omzichtig met het homohuwelijk omgaat.
Ik schreef er al eerder over, maar het blijft een leuk idee: hoe zouden de verkiezingen verlopen als Moore zich kandidaat stelt? Maakt Bush dan een ruk naar rechts? Doet hij dat niet en krijgt hij daar op 2 november spijt van? Een groot aantal columnisten heeft er al zijn gedachten over laten gaan, en ik sluit me er maar bij aan. Aan de andere kant: het is een mooie fantasie, maar ik moet het nog zien gebeuren.




© Marc van Gestel 2003 - 2004