De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

zaterdag, maart 20, 2004
Dirty campaign vooral digitaal
De politieke tv-spotjes op tv zijn wat minder hard dan voorheen, mede dankzij de nieuwe regel dat aan het eind van het spotje gemeld moet worden dat kandidaat x of y dit spotje heeft goedgekeurd. Maar voor het internet gelden zulke regels niet. Vandaar dat daar spotjes te zien zijn die het op tv zeker niet zouden redden. De negatieve campagne wordt op het web echt gevoerd.
Spotjes op het internet zijn aantrekkelijk. Ze zijn goedkoop en je kunt eenvoudig een mailtje met een link naar het spotje naar je hele maillijst vol supporters sturen. Dat lijkt op dit moment ook een beetje de zwakte van de negatieve spotjes op internet. Je bereikt er vooral je eigen supporters mee, die je toch al niet hoefde te overtuigen. Maar de kans bestaat natuurlijk dat de fanatieksten onder hen de link naar al hun vrienden zullen sturen, in de hoop ze te overtuigen van de kwade bedoelingen van de andere kandidaat.
Zo heeft Bush zijn tegenstander Kerry al een hypocriet genoemd in een online spotje ("Kerry -- brought to you by the special interests."). Dat werd meteen online gepareerd door John Kerry met een spotje met daarin de tekst: "Who's the politician whose taken more special interest money than anyone in history? The same one who's attacking John Kerry's record because he can't defend his own."
Dus de liefhebbers van negatief campagnevoeren (dat zijn niet alleen de journalisten) doen er goed aan de sites van de kandidaten en de nationale partijen te bookmarken. Smullen gebeurt op het internet.




© Marc van Gestel 2003 - 2004