Als je als land in de wereld vervelend doet, zoals dreigen met de bouw van kernwapens of het optrekken van handelsbarrières voor Amerikaanse goederen, dan kan je doorgaans rekenen op maatregelen van de president van de Verenigde Staten. Myanmar, het voormalige Birma, kon op een handelsembargo rekenen wegens de erbarmelijke mensenrechtenomstandigheden in het land. Voor bij de fabricage van kleding worden de werknemers onder gevaarlijke omstandigheden in sweat shops uitgebuit. Het embargo is dus op zijn plaats.
Maar de Bush-Cheney campagne heeft dat even over het hoofd gezien. Jassen met het campagnelogo, te koop op de campagnewebsite, bleken "made in Burma" op het ingenaaide etiketje te hebben staan. Een duidelijk geval van oeps. Zeker omdat de sancties tegen Myanmar in september vorig jaar door Bush zelf waren ingesteld.
De Bush-campagne spreekt van een vergissing, want men had aan de leverancier nadrukkelijk gevraagd om producten die in de VS waren geproduceerd. De fout zal worden rechtgezet.
Wat vreemd blijft is dat die leverancier gewoon handelde met Myanmar ondanks het embargo. Dat vergaten de media op te merken in de opwinding over het jack. En hoe hypocriet is het om alleen "Made in the USA"-producten te verkopen op de Bush campagnewebsite maar tegelijkertijd als regering zorg te dragen voor de enorme export van productie naar lage-lonenlanden? Ik zal er wel weer niets van begrepen hebben.
gepubliceerd door Marc op woensdag, maart 24, 2004 #