De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

zondag, maart 21, 2004
It's the war room, stupid
In 1992 beschikte de Clinton-campagne over een heuse "War Room", een ruimte waarin Clinton's campagneleiders en strategen (zoals James Carville, Paul Begala, George Staphanopoulos) de grote lijnen uitzetten en de antwoorden voorbereidden op de aanvallen uit het Republikeinse kamp. Op de muur hing hun mantra: "It's the economy, stupid!". De War room nam haast mythische vormen aan en werd vereeuwigde in de documentaire met de briljante naam "The War Room."
Sinds die campagne heeft elke presidentskandidaat zijn eigen War Room. Time was op bezoek in de War Room van John Kerry, eigenlijk drie kamers, in een gebouw drie blokken van het Witte Huis vandaan. Van daaruit monitort Kerry's team de "vijand" en plant de strategie.
Op een van de deuren staat: "Change starts here." In de kamer aan de muur een kaart van de VS, met daarop aangegeven welke staten Bush met 5 procent of minder won. CNN staat 24 uur per dag aan. Hier huist het "rapid response team" en dat bestaat uit hoofd communicatie Stephanie Cutter, communicatie-asisstent Katie McCormick Lelyveld (hebben we daar de Ducht connection?), researchbaas Mike Gehrke en woordvoerder Chad Clanton.
Op de deur van het kantoor ernaast staat: "Change Comes Here to Be Formatted." Hier worden de e-mails geschreven en verstuurd die naar de journalisten gaan, met aanvallen en verweren die in de eerste kamer zijn verzonnen. In de kamer daar weer naast huist de researchstaf.
Kijk, daar zou ik nou graag eens een tijdje door willen brengen, als een vlieg op de muur. Dichter bij het vuur kan je haast niet zitten. Maar ik zal we l op de documentaire moeten wachten (diepe zucht).




© Marc van Gestel 2003 - 2004