De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

vrijdag, maart 05, 2004
Torenhoge kritiek
Net nu het voor John Kerry afgelopen is qua gratis publiciteit, komt president Bush met de eerste grote golf tv-reclames die het begin van zijn herverkiezingscampagne op tv inluiden. Het wachten was op een controversiële reclamespot en Bush voldeed meteen aan de verwachtingen. Nog geen dag oud kon de spot waarin hij zijn leiderschap onderstreepte met beelden van de aanslag op 11 september 2001 zich verheugen in kritiek van zowel een aantal nabestaanden als brandweerlieden. De nabestaanden waren boos dat Bush de gruwelijke beelden gebruikte voor eigen politiek gewin en de brandweerlieden waren pissig op de president omdat hij goede sier maakt met het heroïsche optreden van de brandweerlieden tijdens de ramp maar daarna wel investeringen in de brandweer stop zette.
De morele verontwaardiging is groot en je kan je afvragen of het gebruik van de beelden kies is. Maar verder is het logisch dat Bush de aanslagen op het WTC gebruikt. Die hebben immers zijn presidentschap gedefinieerd. Vrijwel alles dat hij bereikt heeft de laatste vier jaar, heeft hij voor elkaar gekregen omdat hij na 9/11 zijn sukkelig begin als president van zich af heeft kunnen schudden. Hij zou gek zijn als hij dat definiërend moment niet zou gebruiken.
Dat zijn spot ook nog een heleboel gratis aandacht oplevert is meegenomen en de discussie in de media heeft zich weer verplaatst naar het presidentschap van Bush en is niet meer gericht op de kandidatuur van de Democratische uitdager. Twee vliegen in één klap. Een slimme spot dus.




© Marc van Gestel 2003 - 2004