De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

zondag, april 04, 2004
De macht is aan de Vulcans
James Mann, auteur van het boek "Rise of the Vulcans", denkt dat er meer aandacht gegeven moet worden aan de groep hooggeplaatste medewerkers en ministers rond president Bush die hij de Vulcans-groep noemt, naar de Romeinse God van het vuur. De pro-militairistische groep voert het Amerikaanse buitenlandbeleid en bestaat ondermeer uit vice-president Dick Cheney (havik), minister van buitenlandse zaken Colin Powell (duif), minister van defensie Donald Rumsfeld (havik) en nationale veiligheidsadviseur Condoleezza Rice. Mann, ex-journalist van de LA Times en medewerker van het Center for Strategic and International Studies in Washington, zegt dat deze groep, waartoe ook Paul Wolfowitz (vice-minister van defensie en ook een havik volgens mij) en Dick Armitage (duif en vice-minister van buitenlandse zaken) behoren, de ware macht in Washington heeft. Zij begonnen hun carrière allemaal in het Pentagon, zij zijn van de militaire generatie, aldus Mann. Er is dus eigenlijk weinig tweespalt tussen de duiven en haviken in de regering-Bush, ze zjin namelijk allemaal Vulcans. Interessante benadering. Het klinkt een beetje als Pietje Bell en de Zwarte Hand, maar daar doe ik de groep ongetwijfeld een groot onrecht mee.
Ik moet het boek nog lezen, maar ik weet niet of ik me daar op korte termijn wel toe weet te zetten. Ik heb wel wat beters te doen. Wat nog wel interessant is, is dat Mann denkt dat als Bush herkozen wordt, Rice doorschuift als minister van buitenlandse zaken, Cheney gewoon vice-president blijft en dat Rumsfelds positie nog onzeker is. Er is maar één manier waarop we er achter kunnen komen of Mann gelijk heeft…




© Marc van Gestel 2003 - 2004