Wat is de meest efficiënte manier om via reclame kiezers te bereiken? Het lijkt erop dat het politieke weblog wel eens het antwoord zouden kunnen zijn. Reclame op weblogs is betrekkelijk nieuw, net zoals de weblogs zelf. Maar meestal kennen de weblogs en groot, vast en trouw lezerspubliek dat zeer homogeen van samenstelling is. Dat komt omdat de auteur(s) van de weblogs hun mening niet onder stoelen of banken steken, en dus vrijwel alleen lezers trekken die dezelfde mening hebben. Sluit die mening aan bij die van een kandidaat, dan kan er via een banner op het weblog zeer gericht reclame gemaakt worden.
A.B. Chandler, Democratisch kandidaat voor een speciale verkiezing voor een opengevallen zetel in het Huis van Afgevaardigden, stak 2000 dollar in reclame op 11 weblogs en dat was een groot succes. Dankzij deze kleine investering haalde de kandidaat in twee weken meer dan 80.000 dollar op voor zijn campagne, in de vorm van 1700 kleine donaties. Dat geld stopte hij weer in reclame op traditionele media. Hij won de race uiteindelijk en hield zelfs geld over.
Er zijn duizenden van die doorgaans zeer partijdige weblogs, dus er is een potentiële markt. En nee, ik heb nog geen verzoeken om reclamebanners mogen ontvangen. Het schijnt toch dat mijn Nederlandse lezers niet het kernpubliek voor de Amerikaanse kandidaten wordt gevonden.
gepubliceerd door Marc op zaterdag, april 24, 2004 #