De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

maandag, april 26, 2004
Maken Democraten tv-spotjes buiten de partij om?
De Democratisch Nationale Partij overweegt om voor de verkiezingen een onafhankelijke unit in het leven te roepen die zich met de tv-spotjes ter ondersteuning van de campagne van John Kerry gaat bezighouden.
De maatregel zou genomen worden om buiten de beperkingen van de nieuwe campagnefinancieringswet om te werken. De nationale partijen mogen nu niet meer onbeperkt tv-reclames op de buis gooien ten gunste van de kandidaten.
De Republikeinse partij heeft eenzelfde stap overwogen, maar richt zich nu helemaal op het mobiliseren van de Republikeinse basis. Twee zeer verschillende strategieën dus. Maar de Democraten hebben nog geen beslissing genomen. Het zou voor de eerste keer in de geschiedenis zijn dat een dergelijke maatregel zou worden genomen, maar als het gebeurt, dan is het vooral naar aanleiding van de aangescherpte regelgeving.
Voor de nationale campagne, die begint na de partijconventies in de zomer, hebben beide kandidaten een beperkter budget dan in de voorverkiezingen. Zij zullen zich beide aan de maximaal in te zamelen fondsen houden en overheidssubsidie accepteren. Dat zal 74,7 miljoen dollar zijn per kandidaat.
De tv-spotjes van de partijen waren altijd een welkome aanvulling voor de kandidaten, maar waren doorgaans issue-spotjes, dus ze gingen over een bepaald verkiezingsonderwerp. In 2000 gaf het RNC, de nationale Republikeinse partij, 45 miljoen uit aan issue-spotjes, 6 miljoen meer dan de Bush-campagne. De DNC gaf er iets meer dan 35 miljoen dollar aan uit in 2000, zo'n 7 miljoen meer dan Al Gore.
De fondsen waren vooral bijeengeraapt in soft money, van vakbonden en bedrijven, en niet aan maxima gebonden. Daar heeft de nieuwe campagnefinancieringswet een eind aan gemaakt.




© Marc van Gestel 2003 - 2004