De progressieve actiegroepen die tv-spotjes maken kunnen Democratische uitdager John Kerry helpen, maar de spotjes kunnen net zo goed in zijn nadeel werken. De actiegroepen mogen hun spotjes niet afstemmen met de kandidaat, want dat staat de campagnefinancieringswetgeving niet toe. Dus kunnen ze de zorgvuldig uitgedachte mediastrategie van de Kerry-campagne voor de voeten lopen, door met spotjes over andere onderwerpen te komen, door met negatievere spotjes te komen dan de Kerry-campagne nuttig acht of door onderwerpen aan te stippen waar Kerry liever zijn vingers niet aan brandt.
Een zelfde potentieel probleem hangt overigens de Republikeinen boven het hoofd wanneer naast de Bush-campagne ook de Republikeinse actiegroepen met hun tv-spotjes komen. Die kunnen net zo goed als ongeleide projectielen tekeer gaan en Bush meer schade berokkenen dan goed voor ze is. Doorgaans komen wel de meest spraakmakende spotjes juist van die actiegroepen, dus media-aandacht is verzekerd.
gepubliceerd door Marc op vrijdag, april 16, 2004 #