De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

zaterdag, april 03, 2004
Toveren met cijfers
Gisteren in het NOS Journaal het bericht dat er in maart 308.000 nieuwe banen bij kwamen in de VS. Een jubelende president Bush ("Zie je wel, mijn beleid werkt!") en het nieuws was volgens het Journaal slecht nieuws voor John Kerry. Maar is alles wel zoals het lijkt?
Er zijn inderdaad 308.000 nieuwe banen bijgekomen, volgens het Journaal vooral in de bouw. Dat lijkt me niet verwonderlijk, want de winter is voorbij dus begint de bouw weer met, inderdaad, bouwen. Dan wil ik natuurlijk ook van het Journaal horen of er elke jaar in maart sprake is van een stijging in de werkgelegenheid, want de kans is natuurlijk groot dat die stijging een jaarlijks terugkerend evenement is, die dan nauwelijks iets te maken heeft met de maatregelen van de president.
Het werkloosheidspercentage stijgt van 5,6 naar 5,7 procent. Dat betekent dat er meer dan 308.000 banen zijn verdwenen (of dat er veel nieuwe werkzoekenden bij zijn gekomen). Waarom is dat goed nieuws? Niemand bij het Journaal die mij dat uitlegt.
Van groot belang is het om te weten waar de banengroei wordt gerealiseerd. Hoe fijn het ook is om een baan te krijgen, als de banengroei plaatsvindt in een staat die veilig in handen is van de Republikeinen of Democraten, dan heeft die banengroei geen enkele invloed op de verkiezingsuitslag. Dus wil ik horen of de banengroei plaatsvindt in de swing states, want daar worden uiteindelijk de verkiezingen gewonnen. En zoals ik gisteren al schreef staat het er in die staten nog steeds slecht voor wat de werkloosheid betreft. De cijfers die Bush bekend maakte zijn dus op dit moment niet per se slecht nieuws voor Kerry.




© Marc van Gestel 2003 - 2004