De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

zondag, april 11, 2004
Waar is Social Security?
Er is één onderwep verdacht afwezig in de presidentscampagne van 2004: Social Security. Vier jaar geleden leek het ook al minder belangrijk, maar acht jaar terug, in de race tussen president Clinton en Robert Dole, was het vrijwel topic nummer 1. En wat ik van die verkiezingen heb meegekregen is dat het toch echt vijf voor twaalf was voor Social Security, de pensioenen en andere uitkeringen. Er was zelfs sprake van dat er een commissie ingesteld ging worden, geleid door beide partijen, die een oplossing zou moeten vinden voor de problemen die de ouderen van vandaag en morgen te wachten stonden. Want Social Security zou onbetaalbaar worden. Acht jaar gelden al.
En nu? De overheidstekorten zijn huizenhoog, president Bush heedt een keer geroepen dat ook Social Security wel geprivatiseerd kan worden en nergens, maar dan ook nergens, lees ik iets dat er op wijst dat de zaak dit jaar ook echt een zaak wordt. John Kerry houdt zich stil, president Bush houdt zich stil, de media houden zich stil.
Wat is er aan de hand? Zou het probleem soms opgelost zijn? Is het zo'n beladen onderwerp dat beide partijen er niet hun vingers aan willen branden? Wat voor drama staat de VS te wachten als het systeem binnenkort in elkaar dondert omdat niemand er wat aan durfde te doen? Waarom maakt zich niemand daar zorgen over?
Vreemd allemaal. En een antwoord weet ik ook niet. Ik blijf het in de gaten houden, maar het zou mij niets verbazen als we er de komende tijd alleen maar in het voorbijgaan over horen. Terwijl het probleem zich kan meten met het begrotingstekort, de werkloosheid en de explosieve situatie in Irak.




© Marc van Gestel 2003 - 2004