De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

zaterdag, mei 15, 2004
Hersenonderzoek ingezet bij campagnevoeren
Neurologen van de University of California in Los Angeles hebben met hulp van een MRI-scanner onderzoek gedaan naar de hersenactiviteit van een proefpersoon.Dat meldde de New York Times in de bijlage van Le Monde van begin deze maand. Helemaal niet interessant, zult us zeggen, want dat gebeurt zo vaak. Maar Dit was toch speciaal onderzoek, want er werd gekeken naar de invloed van het kijken naar tv-spotjes van politieke campagnes op kiezers met een duidelijke partijkeuze.
Een Democratische proefpersoon moest naar en Republikeins spotje kijken en het bleek dat bij hem andere delen van de hersenen actief werden dan in het geval van Republikeinse proefpersonen. Republikeinse en Democratische proefpersonen hebben elk een specifiek hersenpatroon wanneer zij naar spotjes van de verschillende kandidaten kijken. Het onderzoek bevindt zich in het beginstadium, maar politiek analisten zijn al zeer geïnteresseerd in de uitkomsten.
Wat vooral opviel was dat als proefpersonen eerst keken naar foto's van president Bush, John Kerry en Ralph Nader, in het emotionele gedeelte van het brein een hogere activiteit werd wargenomen. Maar toen daarna de tv-spot van president Bush werd getoond waarin hij gebruik maakte van beelden van 11 september, reageerden de proefpersonen op een partijdige manier op de drie eerdere foto's. Men reageert nog steeds emotioneel op hun eigen kandidaat, maar wanneer zij de kandidaat zien van de tegenpartij wordt het rationele gedeelte van de hersenen geactiveerd.
In opiniepeilingen en focusgroepen zeggen mensen altijd dat ze een hekel hebben aan negatieve campagnes, maar dit onderzoek zou kunnen helpen om aan te geven hoe mensen daadwerkelijk op een dergelijke campagne reageren. Tom Freedman, een oud-consultant van Bill Clinton, sponsor van het experiment: "They'll help put a bit more science in political science."




© Marc van Gestel 2003 - 2004