Documentaires leiden meestal een kwijnend bestaan aan de randen van de nacht. Duur om te maken en maar dertig kijkers. Elke publiciteit is daarom welkom. Ik kan me daarom ook niet aan de indruk ontrekken dat Michael Moore kwijlde van geluk toen hij hoorde dat Miramax, een dochterbedrijf van Disney, niet van plan was zijn nieuwe documentaire – "Fahrenheit 9/11" – te distribueren. Aandacht! Gratis aandacht! Optredens in talkshows, in nieuwsprogramma's en dat allemaal om zijn documentaire te promoten. Heerlijk.
De documentaire is kritisch over president Bush. Wat heet, kritisch. Als ik de verhalen van Moore zelf mag geloven blijft er geen spaan heel van Bush. Dat zal Bush ongetwijfeld niet leuk vinden, maar de vrijheid van meningsuiting waarborgt dat Moore gehoord kan worden, ook in dit verkiezingsjaar. Totdat Disney daar een stokje voor probeerde te steken. Die ziet allemaal belastingverlagingen en –vrijstellingen voor haar park in Florida in gevaar komen (broer en gouverneur Jeb Bush zou daar de hand in kunnen hebben) en dat miljoenenrisico wilde het mediabedrijf niet lopen. Althans, dat is de lezing van Moore, Disney legt de accenten ergens anders. Zo zou het bedrijf er niets in zien om een partijdige documentaire uit te brengen in een verkiezingsjaar. Tsja, had die docu dan niet gefinancierd.
Moore zoekt een andere distributeur, maat reist momenteel rond in het tv-circuit om zijn beklag te doen.
gepubliceerd door Marc op donderdag, mei 06, 2004 #