De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

vrijdag, juni 18, 2004
33 staten doen er niet toe
Kort na elkaar bezochten president Bush en John Kerry de stad Atlanta in Georgia. Zij ontmoetten beide een aantal rijke donateurs, gingen met ze op de foto en vertrokken met gezwinde spoed de stad en de staat uit, een volle campagnekas meenemend als souvenir aan het bezoek. De inwoners uit de stad, laat staan de staat, kregen de beide kandidaten niet te zien. En Georgia is staat niet alleen. Er zijn 33 staten waar beide partijen het over eens zijn dat een van beide kandidaten daar niet kan verliezen. In Georgia is dat George W. Bush. Het heeft dus, in campagnelogica, geen zin om in die staten geld te steken, er is alleen geld op te halen. Om dan te besteden in de 17 swing states, waar het allemaal gaat gebeuren, begin november.
Ik hou mijn hart vast. Ik hou het namelijk niet voor onmogelijk dat een van die 33 staten in het andere kamp terecht komt omdat de kiezers zich gepasseerd en genegeerd voelen. Weg mooie berekeningen, weg common sense. Aan de andere kant: laten we juist hopen dat dit scenario werkelijkheid wordt. Het zou een spannende verkiezing nog spannender maken, en nog onvoorspelbaarder. Maar de vraag die je kunt stellen is: wie weet het beter? De beste campagnevoerders die Amerika kent of ik, een goedbedoelende weblogger? Een retorische vraag natuurlijk.




© Marc van Gestel 2003 - 2004