De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

zondag, juni 20, 2004
Gericht adverteren
Van elke tv-show of serie op de Amerikaanse tv is precies bekend wat voor publiek er naar kent. Voor adverteerders is die informatie van levensbelang, omdat ze met die kennis zich op het juiste publiek voor hun producten kunnen richten.
Maar ook presidentskandidaten maken van deze informatie gebruik, want daar is ook uit op te maken waar het publiek op stemt of dat de kijkers typische swing voters zijn. Zo ja, dan kunnen de kijkers naar die programma's de komende maanden een bombardement van politieke tv-spotjes verwachten.
Dus kijk je naar de soap "The Young and the Restless" of naar de talk show "Jimmy Kimmel Live", goede kans dat je spotjes van John Kerry tegenkomt. Het gezicht van president Bush komt langs in de pauzes van boevenvangserie "America's Most Wanted" of van honkbalwedstrijden. Dus waar aast Kerry op? Vrouwen, jongeren en zwarten. Bush houdt het op mannen en ouderen. Netjes verdeeld.
Maar er zijn ook programma's waar beiden flink omheen adverteren. Rond nieuwsprogramma's, actualiteitenprogramma's zoals "20/20" en politieke zondagsprogramma's zoals "Meet the Press" van NBC. En de hoofden van beide kandidaten waren verder het meest te zien rond ontbijtshows als "Today", "Good Morning America" en "The Early Show", praatprogramma's als "Regis and Kelly" en "Dr. Phil" en populaire spelprogramma's als "Wheel of Fortune" en "Jeopary". Daar vissen beide kandidaten enthousiast in dezelfde kiezersvijver.




© Marc van Gestel 2003 - 2004