De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

vrijdag, juni 25, 2004
Kiezer steeds moeilijker te bereiken
Jim Margolis was in de jaren negentig een specialist in het maken van politieke tv-spots. Om er voor te zorgen dat iedereen de spot had gezien en hem zich kon herinneren, zorgde Margolis er voor dat elke spot minstens vijf keer werd gedraaid.
Dat werkt tegenwoordig niet meer. Er zijn inmiddels zoveel zenders en andere reclameplatforms dat met vijf keer uitzenden de spot nog steeds niet door een groot deel van de kijkers is gezien. Daarvoor zou nu een uitzendschema van minstens 12 keer voor de doelgroep moeten worden aangehouden.
Margolis werkt nu voor de Kerry-campagne, in een tijd dat elke tv-kijker meer dan 100 zenders kan ontvangen maar niet meer tijd besteed aan tv dan hij in de jaren negentig deed. Het kost dus meer moeite om die kijker met een spot te bereiken. Dat is een dure ontwikkeling voor kandidaten. Ook voor andere media geldt dat: internet en bedelbrieven bieden zoveel keus dat de consument steeds meer ongelezen laat. Brieven en e-mails moeten dus vaker gestuurd worden, en dat kan ook nog eens averechts werken, omdat in de jaren negentig mensen al klaagden over de hoeveelheid ongevraagd drukwerk. Opiniepeilers merken ook dat steeds meer mensen weigeren mee te helpen aan telefonisch afgenomen opiniepeilingen (nog afgezien van de mensen die alleen nog maar mobiel bellen en daarom niet meer in databases van peilers voorkomen). Daarmee wordt een hele demografische groep (de weigeraars) uit de resultaten gehouden, wat de peilingen niet betrouwbaarder maakt, want de weigeraars kunnen best gaan stemmen. Alleen weten opiniepeilers nu niet meer op wie.
Een voordeel heeft de diversificatie wel: er zijn nu zenders die zo'n gericht publiek hebben, dat daar ook weer heel gericht op valt te adverteren.




© Marc van Gestel 2003 - 2004