De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

donderdag, juni 24, 2004
NRA wordt radiozender
De National Rifle Association exploreert de grenzen van de nieuwe campagnefinancieringswet. Dat doe de NRA door het lanceren van een eigen radioshow, getiteld "NRANews". Het programma zal nieuws en commentaar op nieuws brengen, maar geen reclame. Inhoudelijk zal het programma vooral politici onder de aandacht brengen die voor controle op wapenbezit zijn. Daar is de NRA erg tegen. Het programma zal via satelliet uitgezonden worden en kan 400.000 mensen bereiken en tegen het eind van volgend jaar meer dan een miljoen.
Wat heeft dat programma met de verkiezingswetgeving te maken? Die wetgeving verbiedt het belangengroepen om soft money te gebruiken voor reclame op radio of tv om een kandidaat te steunen of te bekritiseren binnen 60 dagen voor een verkiezing of binnen 30 dagen voor een conventie of voorverkiezing. Maar mediabedrijven mogen wel rapporteren over en commentaar geven op kandidaten. Ze mogen ze bovendien openlijk steunen. De NRA wordt nu met het radioprogramma een mediabedrijf en zou zich dus niet meer aan de beperkingen voor belangengroepen hoeven houden.
Alles draait dus om de vraag: wat is een mediabedrijf? Er zullen zeker protesten komen, want de actie heeft alle kenmerken van een poging om onder de restricties van de wetgeving uit te komen. Wordt deze constructie toegestaan, dan zullen de pro-Democratische actiegroepen ongetwijfeld volgen.
Bottom line: schrijf een wet en mensen zullen de mazen erin zoeken.




© Marc van Gestel 2003 - 2004