De advertentieoorlog op internet is ook in een hogere versnelling geraakt. Lezers van Parents.com (inderdaad, een site voor ouders) konden op een webcommercial met in de hoofdrol Laura Bush klikken, een video van 2,5 minuut, over onderwijs. John Kerry adverteert op de site van de New York Times.
De kandidaten bouwen niet alleen meer eigen websites en leggen niet alleen meer e-maillijsten aan, ze zoeken nu ook de lezers van andere websites op. Miljoenen Amerikanen gebruiken dagelijks internet, daar moeten stemmen te halen zijn.
Het onderwijsspotje van Bush draait op 50 websites, gericht op de doelgroep in het algemeen, ouders, of specifiek moeders met kinderen. Verder wordt er gekeken naar websites met veel lezers in swing states. Dat zijn doorgaans de sites van de regionale dagbladen, dus bijvoorbeeld de Columbus Dispatch, de Akron Beacon Journal, de Miami Herald, de Tampa Tribune en de St. Louis Post-Dispatch.
John Kerry heeft spotjes geplaatst op ten minste 100 sites, aldus Nielsen/NetRatings en onderzoek van de Washington Post. Kerry adverteert vooral op nieuwssites en krantensites, of sites met veel lezers.
Of al het adverteren effect heeft, is momenteel nog moeilijk vast te stellen, maar als de ene kandidaat het doet, dan kan de ander niet achterblijven, zo lijkt de rationale achter de stijging in web-adverteren.
gepubliceerd door Marc op dinsdag, juni 08, 2004 #