![]() |
|
De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004
Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008 Home About this weblog Bronnen Mail mij ![]()
Archief 08/10/2003 - 08/17/2003 08/17/2003 - 08/24/2003 08/24/2003 - 08/31/2003 08/31/2003 - 09/07/2003 09/07/2003 - 09/14/2003 09/14/2003 - 09/21/2003 09/21/2003 - 09/28/2003 09/28/2003 - 10/05/2003 10/05/2003 - 10/12/2003 10/12/2003 - 10/19/2003 10/19/2003 - 10/26/2003 10/26/2003 - 11/02/2003 11/02/2003 - 11/09/2003 11/09/2003 - 11/16/2003 11/16/2003 - 11/23/2003 11/23/2003 - 11/30/2003 11/30/2003 - 12/07/2003 12/07/2003 - 12/14/2003 12/14/2003 - 12/21/2003 12/21/2003 - 12/28/2003 12/28/2003 - 01/04/2004 01/04/2004 - 01/11/2004 01/11/2004 - 01/18/2004 01/18/2004 - 01/25/2004 01/25/2004 - 02/01/2004 02/01/2004 - 02/08/2004 02/08/2004 - 02/15/2004 02/15/2004 - 02/22/2004 02/22/2004 - 02/29/2004 02/29/2004 - 03/07/2004 03/07/2004 - 03/14/2004 03/14/2004 - 03/21/2004 03/21/2004 - 03/28/2004 03/28/2004 - 04/04/2004 04/04/2004 - 04/11/2004 04/11/2004 - 04/18/2004 04/18/2004 - 04/25/2004 04/25/2004 - 05/02/2004 05/02/2004 - 05/09/2004 05/09/2004 - 05/16/2004 05/16/2004 - 05/23/2004 05/23/2004 - 05/30/2004 05/30/2004 - 06/06/2004 06/06/2004 - 06/13/2004 06/13/2004 - 06/20/2004 06/20/2004 - 06/27/2004 06/27/2004 - 07/04/2004 07/04/2004 - 07/11/2004 07/11/2004 - 07/18/2004 07/18/2004 - 07/25/2004 07/25/2004 - 08/01/2004 08/01/2004 - 08/08/2004 08/08/2004 - 08/15/2004 08/15/2004 - 08/22/2004 08/22/2004 - 08/29/2004 08/29/2004 - 09/05/2004 09/05/2004 - 09/12/2004 09/12/2004 - 09/19/2004 09/19/2004 - 09/26/2004 09/26/2004 - 10/03/2004 10/03/2004 - 10/10/2004 10/10/2004 - 10/17/2004 10/17/2004 - 10/24/2004 10/24/2004 - 10/31/2004 10/31/2004 - 11/07/2004 11/07/2004 - 11/14/2004 11/14/2004 - 11/21/2004 11/21/2004 - 11/28/2004
|
woensdag, juni 09, 2004
Grote namen uit de reclamewereld hebben eens kritisch gekeken naar de tv-spotjes van de Democratische en Republikeinse presidentskandidaten. En ze waren niet onder de indruk. De spotjes waren saai. Frank Ginsberg, oprchter en creatief directeur van Avrett Free & Ginsberg: "The ads are like essays. They're just telling you, they're not selling you." Tsja, het is natuurlijk geen reclame voor Bacardi. Ik vermoed dat elk van beide kandidaten zijn geloofwaardigheid verliest als hij zwierend door beeld loopt, twee glazen en een rumfles in de hand, intussen vertellend hoe hij de hoge benzineprijzen zal aanpakken.
De grote vraag is natuurlijk waarom een persbureau zoals AP de mening vraagt van reclamegoeroes zonder ervaring in het maken van verkiezingsspotjes. Natuurlijk vinden zij dat de spotjes van beide kandidaten te voorzichtig zijn, teveel informatie in te weinig seconden proppen en teveel gebruik maken van standaardbeelden en afgekloven muziek. Dat is nu juist hoe je een politieke spot onderscheidt van een normale reclamespot, waarin de ene pijnstiller wordt afgekraakt ten gunste van de ander (waarna, verplicht, een opsomming volgt van alle bijwerkingen van het product, zoals duizeligheid en hoofdpijn). Bovendien zijn geld en tijd bij de dure reclamemakers in ruime tijd aanwezig, terwijl politieke reclamemakers beide waardevolle ingrediënten meestal missen. Het is alsof je Hans Kraaij Senior, Youri Mulder en die dikke sigaarroker commentaar laat geven op een voetbalwedstrijd tussen Desto 6 en SVMM 3. Andere tak van sport, jongens.
|