De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

woensdag, juni 09, 2004
Reclamejongens niet onder de indruk
Grote namen uit de reclamewereld hebben eens kritisch gekeken naar de tv-spotjes van de Democratische en Republikeinse presidentskandidaten. En ze waren niet onder de indruk. De spotjes waren saai. Frank Ginsberg, oprchter en creatief directeur van Avrett Free & Ginsberg: "The ads are like essays. They're just telling you, they're not selling you." Tsja, het is natuurlijk geen reclame voor Bacardi. Ik vermoed dat elk van beide kandidaten zijn geloofwaardigheid verliest als hij zwierend door beeld loopt, twee glazen en een rumfles in de hand, intussen vertellend hoe hij de hoge benzineprijzen zal aanpakken.
De grote vraag is natuurlijk waarom een persbureau zoals AP de mening vraagt van reclamegoeroes zonder ervaring in het maken van verkiezingsspotjes. Natuurlijk vinden zij dat de spotjes van beide kandidaten te voorzichtig zijn, teveel informatie in te weinig seconden proppen en teveel gebruik maken van standaardbeelden en afgekloven muziek. Dat is nu juist hoe je een politieke spot onderscheidt van een normale reclamespot, waarin de ene pijnstiller wordt afgekraakt ten gunste van de ander (waarna, verplicht, een opsomming volgt van alle bijwerkingen van het product, zoals duizeligheid en hoofdpijn). Bovendien zijn geld en tijd bij de dure reclamemakers in ruime tijd aanwezig, terwijl politieke reclamemakers beide waardevolle ingrediënten meestal missen.
Het is alsof je Hans Kraaij Senior, Youri Mulder en die dikke sigaarroker commentaar laat geven op een voetbalwedstrijd tussen Desto 6 en SVMM 3. Andere tak van sport, jongens.




© Marc van Gestel 2003 - 2004