De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

maandag, juni 14, 2004
Temperatuur loopt op voor Michael Moore
Normaal gesproken kan je een promotiecampagne voor een film en een presidentiële campagne wel uit elkaar houden. De ene heeft een overdosis aan rode loper, de andere een "War Room."
Maar de promotiecampagne voor Fahrenheit 9/11, de anti-Bush documentaire van Michael Moore lijkt in dat laatste opzicht op een presidentscampagne. Moore heeft oud-medewerkers van Bill Clinton ingehuurd om zijn War Room te bemannen. De War Room van Bill Clinton was beroemd (er werd zelfs een documentaire over gemaakt, dus de cirkel lijkt weer rond) en werd gebruikt door het quick response team, een groep campagnemedewerkers die zo snel mogelijk reageerde op uitspraken van de tegenpartij om de angel uit negatieve berichtgeving te halen en een Democratische draai ('spin') aan het verhaal te geven.
Na alle heisa rond de op zijn minst controversiële film (Disney weigerde de film in de VS in roulatie te brengen) verwacht Moore dat zijn politieke tegenstanders vol in de aanval gaan wanneer de documentaire dan toch in de VS in première gaat. Om alle verwachte kritiek te pareren zitten Chris Lehane en Mark Fabiani, twee oud-adviseurs van Clinton en Gore klaar.
Het Bush-team, de vermeende tegenstanders van Moore's film, doen alsof er niets aan de hand is met de film. Woordvoerder Scott Stanzel: "Voters know fact from fiction coming from Hollywood. It's designed to entertain. American voters want fact, not fiction, when determining their vote. And everyone knows where Michael Moore is coming from."
Maar vader Bush noemde Moore al een "slimeball" en dat is vermoedelijk de opinie van de hele familie.




© Marc van Gestel 2003 - 2004