De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

donderdag, juli 08, 2004
Verhagen is stellig: Kerry wint
Ik word altijd blij van mensen die zeker van hun zaak zijn. Die staan ergens voor en durven op hun bek te gaan. En als ze gelijk hebben, dan hebben ze dat altijd al gezegd. Zo iemand is Amerikadeskundige Frans Verhagen. Hij is er al langer van overtuigd dat John Kerry de verkiezingen gaat winnen, maar na de keus voor John Edwards als running mate weet Verhagen het zeker: Kerry wordt de nieuwe president van de VS: "Ja, u hoort het goed: dit worden geen close verkiezingen maar, zoals ik eerder al aankaartte, het wordt een dikke overwinning voor de Democraten. Niet alleen gaan ze meer dan 350 kiesmannen halen, ze zullen ook de meerderheid krijgen in de Senaat en een aardige gooi naar het Huis van Afgevaardigden doen."
Wat de keus voor een voor de hand liggende maar inderdaad goede vice-presidentskandidaat allemaal kan losmaken. Nog nooit eerder heeft de keus voor een VP de verkiezingsuitslag beïnvloed (al begeef ik me natuurlijk of glad ijs, want er valt ongetwijfeld altijd wel een redenatie te verzinnen waarmee juist de keuze van de running mate de doorslaggevende reden tot winst is geweest). Ik haal graag Dan Quayle aan als voorbeeld hoe verschrikkelijk een vice-presidentskandidaat er niet toe doet. Dus nu ook weer.
Is de landslide die Verhagen voorspeld mogelijk? Ja hoor. Ligt de landslide voor de hand? Niet echt. Mijn vermoeden is dat John Kerry de komende weken in de peilingen redelijk los zal komen van president Bush, zeker na de Democratische conventie (waarom dat opmerkelijk is vertel ik dan wel). Maar na de Republikeinse conventie komt Bush weer dichterbij en dan trekt de bekendmaking van het structureel groeien van de werkgelegenheid de peilingen weer gelijk, of in ieder geval binnen de foutmarge. Deelname van Ralph Nader in swing states wordt een factor, maar iets zegt mij dat zijn deelname dit jaar niet de beslissing gaat brengen in de verkiezingsuitslag. Kerry wint als de economie blijft sputteren en als het een rommeltje blijft in Irak, Bush wint in alle andere gevallen. Edwards kan niet meer doen dan zijn best, zijn selectie voor plekje nummer 2 op de Democratische ticket maakt niets uit.




© Marc van Gestel 2003 - 2004