De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

dinsdag, augustus 17, 2004
Campagnesites onderzocht
Onderzoek van Forrester Research, een duur Amerikaans onderzoeksbureau (al is dat dubbelop: onderzoeksbureaus zijn altijd duur), heeft uitgewezen dat de websites van president Bush en uitdager John Kerry slecht zijn. De onderzoekers konden de campagnepunten van de kandidaten over bijvoorbeeld werkgelegenheid nauwelijks vinden, de aanmelding voor de nieuwsbrief was onduidelijk en ook de vraag hoe een campagnedonatie te doen bleek lastig te beantwoorden.
Maar er was meer mis. De Bush-site gaf maakte gegevens van donateurs openbaar (hoewel die gegevens ook openbaar horen te zijn volgens mij, maar misschien waren het meer gegevens dan noodzakelijk) en er werd gebruik gemaakt van een te kleine letter. De onderzoekers vinden dat websites ook toegankelijk moeten zijn voor slechtzienden en doven. Transcripties van video ontbreken, terwijl voor slechtzienden tekst moet kunnen worden opgelezen (daar hebben zij die transcripties nodig).
Maar het leuke van zo'n onderzoek is dat je meteen kan testen of die onderzoeksjongens wel hun best hebben gedaan.
Op www.johnkerry.com vond ik zonder problemen Kerry's standpunt over werkgelegenheid en werd een donatie ongeveer als vanzelf van mijn credit card afgeschreven. Ik vermoed dat je als je je aanmeldt om actief te worden je automatisch en nieuwsbrief krijgt, maar dat is inderdaad niet duidelijk.
Bij www.georgewbush.com was het eenvoudig surfen naar het standpunt van de Republikeinse kandidaat wat betreft werkgelegenheid. Wilde je scheiden van je geld, dan was dat vanzelfsprekend geen enkele probleem. Bij Bush kon je met de controltoets en de scrollmuis wel wat teksten vergroten of verkleinen, maar inderdaad stond voor de rest de fontgrootte vast. Rechts bovenin de site kon je je aanmelden voor een nieuwsbrief en andere e-mail-alerts. Dus dat was ook niet zo ingewikkeld.
Ook leuk was dat beide kandidaten verschillende screensavers en wallpapers voor op de computer beschikbaar hebben, en banners voor op je eigen website (inderdaad, ik kijk wel uit). Daar hoor je de koene onderzoekers van Forrester niet over. Slecht onderzoek.




© Marc van Gestel 2003 - 2004