De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

maandag, augustus 23, 2004
Gevolgen van de spot, 15 dagen na uitzending
De rol die de media hebben gespeeld bij het veroorzaken van deze rel is niet te onderschatten. De tv-spot van de Swift Boat Veterans for Truth (de naam begint steeds meer op de gotspe te lijken) draaide maar in drie staten (West Virginia, Ohio en Wisconsin) en maar op één dag (5 augustus) maar kreeg dankzij de Amerikaanse media (vooral bij de rechtse, waar de beschuldigingen meteen voor waar werden aangenomen) een nationaal publiek, waarvan de helft zegt de spot (gedeeltelijk) gezien te hebben.
De reactie van John Kerry zorgde er vervolgens weer voor dat de spot niet uit het spotlicht verdween. Hoewel er al snel getwijfeld werd aan de oprechtheid van de spot, verdween dat in de hoofden van de kijkers een beetje naar de achtergrond, met als gevolg dat een klein aantal Amerikanen (niet verwonderlijk vooral veteranen) begon te twijfelen aan Kerry, althans volgens een peiling van de National Annenberg Election Survey. Maar een klein aantal kan in deze spannende verkiezingen al genoeg zijn. Aan de andere kant: over twee maanden zijn er wellicht hele nieuwe valse beschuldigingen aan het adres van zowel Kerry als Bush die het land in beroering kunnen brengen.




© Marc van Gestel 2003 - 2004