De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

maandag, augustus 30, 2004
Mail uit Manhattan
In New York verslaat Anne Josephus Jitta voor dit weblog alles wat er tijdens de Republikeinse conventie in New York gebeurt. Hij studeert rechten aan NYU, New York University.

Uiteraard toch naar de demonstatie geweest. Het was geen optie om in New York tijdens de Republikeinse conventie en te doen of mijn neus bloedde. Zoals al eerder gemeld waren er enige risico's als buitenlandse student. Uit nog onbevestigde bron heb ik vernomen dat twee Duitse studenten gisteren gearresteerd zijn tijdens een demonstratie van fietsers. Voor zover mijn informatie reikt, worden ze waarschijnlijk uitgewezen.
Niettemin sloot ik om twaalf uur achter aan op de hoek van 14th Street en 7th Avenue. Het is mij nog onduidelijk hoeveel demonstranten er waren, maar het duurde in ieder geval nog een uur voordat er achterin enige beweging te bespeuren was. Het is al met al een vrij lange wandeling van 14th naar Madison Square Park, waar de conventie gehouden werd. Vooral omdat we naar het noorden liepen en de verzengende zon uren in onze nek hadden schijnen.
De meest terugkerende spreuk was toch wel "Bush go home, you're not welcome". Uit opiniepeilingen blijkt dat meer dan 80 procent van de New Yorkers niet wilde dat de Conventie hier kwam, en dan kan het Republikeinse billboard op Madison Square Garden ("Thank You")toch alleen als vreselijk sarcastisch gezien worden.



opvallende dingen:
- De Amerikaanse handelsgeest: aan het einde van de demonstratie verschenen opeens overal straat verkopers die "peace armbands" verkochten. Verder verkocht iedereen anti-Bush t-shirts en heb ik limonade gekocht van twee kinderen die er $0,75 vroegen. Ik hoop dat ze er rijk van worden.
- Aan het einde van de demonstratie stond één eenzame anti-demonstrant die ons voorhield dat Jesus van Bush houdt ("support Bush, trust Jesus"). De man moet wel een sadomasochist zijn om uren lang mensen voorbij te zien trekken die hem "Jesus doens't kill" toeriepen. Iets verder op midden in de stoet een "gewone evangelist" die ons allen wou bekeren. Het blijft toch apart.
- Indrukwekkend 10.000 man die "this is what democracy looks like" scanderen





Foto's copyright Anne Josephus Jitta




© Marc van Gestel 2003 - 2004