![]() |
|
De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004
Nog Count down has already passed! tot de presidentsverkiezingen van 2008 Home About this weblog Bronnen Mail mij ![]()
Archief 08/10/2003 - 08/17/2003 08/17/2003 - 08/24/2003 08/24/2003 - 08/31/2003 08/31/2003 - 09/07/2003 09/07/2003 - 09/14/2003 09/14/2003 - 09/21/2003 09/21/2003 - 09/28/2003 09/28/2003 - 10/05/2003 10/05/2003 - 10/12/2003 10/12/2003 - 10/19/2003 10/19/2003 - 10/26/2003 10/26/2003 - 11/02/2003 11/02/2003 - 11/09/2003 11/09/2003 - 11/16/2003 11/16/2003 - 11/23/2003 11/23/2003 - 11/30/2003 11/30/2003 - 12/07/2003 12/07/2003 - 12/14/2003 12/14/2003 - 12/21/2003 12/21/2003 - 12/28/2003 12/28/2003 - 01/04/2004 01/04/2004 - 01/11/2004 01/11/2004 - 01/18/2004 01/18/2004 - 01/25/2004 01/25/2004 - 02/01/2004 02/01/2004 - 02/08/2004 02/08/2004 - 02/15/2004 02/15/2004 - 02/22/2004 02/22/2004 - 02/29/2004 02/29/2004 - 03/07/2004 03/07/2004 - 03/14/2004 03/14/2004 - 03/21/2004 03/21/2004 - 03/28/2004 03/28/2004 - 04/04/2004 04/04/2004 - 04/11/2004 04/11/2004 - 04/18/2004 04/18/2004 - 04/25/2004 04/25/2004 - 05/02/2004 05/02/2004 - 05/09/2004 05/09/2004 - 05/16/2004 05/16/2004 - 05/23/2004 05/23/2004 - 05/30/2004 05/30/2004 - 06/06/2004 06/06/2004 - 06/13/2004 06/13/2004 - 06/20/2004 06/20/2004 - 06/27/2004 06/27/2004 - 07/04/2004 07/04/2004 - 07/11/2004 07/11/2004 - 07/18/2004 07/18/2004 - 07/25/2004 07/25/2004 - 08/01/2004 08/01/2004 - 08/08/2004 08/08/2004 - 08/15/2004 08/15/2004 - 08/22/2004 08/22/2004 - 08/29/2004 08/29/2004 - 09/05/2004 09/05/2004 - 09/12/2004 09/12/2004 - 09/19/2004 09/19/2004 - 09/26/2004 09/26/2004 - 10/03/2004 10/03/2004 - 10/10/2004 10/10/2004 - 10/17/2004 10/17/2004 - 10/24/2004 10/24/2004 - 10/31/2004 10/31/2004 - 11/07/2004 11/07/2004 - 11/14/2004 11/14/2004 - 11/21/2004 11/21/2004 - 11/28/2004
|
dinsdag, augustus 24, 2004
De meeste reclamedollars van de politieke campagnes (ook voor congres en andere verkiesbare ambten) gaan nog steeds naar radio- en tv-zenders, kabel- en satellietzenders zijn dit seizoen populairder dan kranten en tijdschriften. Van de 2,7 miljard dollar die deze campagneperiode wordt uitgegeven aan de verkiezingen is 2,9 procent geïnvesteerd in spotjes voor kabel en satelliet. Dat was in 2000 1,6 procent van 1,2 miljard. De groei gaat ten koste van radio, dat nog maar 7 procent van het totale aantal dollars voor reclame oplokt. De ether-tv-zenders halen het leeuwendeel van de centen binnen: 56,1 procent, evenveel als in 2000. Kranten staan op een bescheiden derde plaats, met 2,1 procent van het totale bedrag. Grote groeier is ook internet, dat 0,9 procent van het beschikbare budget naar zich toe zag vloeien. Dat was in 2000 nog maar 0,1 procent. Veel geld gaat zitten in het adverteren op weblogs en in e-mails, zoals nieuwsbrieven.
Opvallendst is natuurlijk de toename van 123 procent van het totale budget. Dat is te verklaren, want er werd vroeger dan tevoren al reclamezendtijd ingekocht, voornamelijk in de battleground states, de politieke groepen geven veel meer geld uit aan spotjes gericht op etnische groepen als zwarten en Hispanics (van 6 miljoen in 2000 naar 75 miljoen in dit jaar) en er zijn veel nieuwe actiegroepen bijgekomen die grote bedragen hebben ingezameld (en uitgeven) voor politieke reclame.
|