Satelliet en kabel profiteren van reclamestortvloed
De meeste reclamedollars van de politieke campagnes (ook voor congres en andere verkiesbare ambten) gaan nog steeds naar radio- en tv-zenders, kabel- en satellietzenders zijn dit seizoen populairder dan kranten en tijdschriften. Van de 2,7 miljard dollar die deze campagneperiode wordt uitgegeven aan de verkiezingen is 2,9 procent geïnvesteerd in spotjes voor kabel en satelliet. Dat was in 2000 1,6 procent van 1,2 miljard. De groei gaat ten koste van radio, dat nog maar 7 procent van het totale aantal dollars voor reclame oplokt. De ether-tv-zenders halen het leeuwendeel van de centen binnen: 56,1 procent, evenveel als in 2000. Kranten staan op een bescheiden derde plaats, met 2,1 procent van het totale bedrag. Grote groeier is ook internet, dat 0,9 procent van het beschikbare budget naar zich toe zag vloeien. Dat was in 2000 nog maar 0,1 procent. Veel geld gaat zitten in het adverteren op weblogs en in e-mails, zoals nieuwsbrieven.
Opvallendst is natuurlijk de toename van 123 procent van het totale budget. Dat is te verklaren, want er werd vroeger dan tevoren al reclamezendtijd ingekocht, voornamelijk in de battleground states, de politieke groepen geven veel meer geld uit aan spotjes gericht op etnische groepen als zwarten en Hispanics (van 6 miljoen in 2000 naar 75 miljoen in dit jaar) en er zijn veel nieuwe actiegroepen bijgekomen die grote bedragen hebben ingezameld (en uitgeven) voor politieke reclame.
gepubliceerd door Marc op dinsdag, augustus 24, 2004 #