De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004
Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008 Home About this weblog Bronnen Mail mij
Archief 08/10/2003 - 08/17/2003 08/17/2003 - 08/24/2003 08/24/2003 - 08/31/2003 08/31/2003 - 09/07/2003 09/07/2003 - 09/14/2003 09/14/2003 - 09/21/2003 09/21/2003 - 09/28/2003 09/28/2003 - 10/05/2003 10/05/2003 - 10/12/2003 10/12/2003 - 10/19/2003 10/19/2003 - 10/26/2003 10/26/2003 - 11/02/2003 11/02/2003 - 11/09/2003 11/09/2003 - 11/16/2003 11/16/2003 - 11/23/2003 11/23/2003 - 11/30/2003 11/30/2003 - 12/07/2003 12/07/2003 - 12/14/2003 12/14/2003 - 12/21/2003 12/21/2003 - 12/28/2003 12/28/2003 - 01/04/2004 01/04/2004 - 01/11/2004 01/11/2004 - 01/18/2004 01/18/2004 - 01/25/2004 01/25/2004 - 02/01/2004 02/01/2004 - 02/08/2004 02/08/2004 - 02/15/2004 02/15/2004 - 02/22/2004 02/22/2004 - 02/29/2004 02/29/2004 - 03/07/2004 03/07/2004 - 03/14/2004 03/14/2004 - 03/21/2004 03/21/2004 - 03/28/2004 03/28/2004 - 04/04/2004 04/04/2004 - 04/11/2004 04/11/2004 - 04/18/2004 04/18/2004 - 04/25/2004 04/25/2004 - 05/02/2004 05/02/2004 - 05/09/2004 05/09/2004 - 05/16/2004 05/16/2004 - 05/23/2004 05/23/2004 - 05/30/2004 05/30/2004 - 06/06/2004 06/06/2004 - 06/13/2004 06/13/2004 - 06/20/2004 06/20/2004 - 06/27/2004 06/27/2004 - 07/04/2004 07/04/2004 - 07/11/2004 07/11/2004 - 07/18/2004 07/18/2004 - 07/25/2004 07/25/2004 - 08/01/2004 08/01/2004 - 08/08/2004 08/08/2004 - 08/15/2004 08/15/2004 - 08/22/2004 08/22/2004 - 08/29/2004 08/29/2004 - 09/05/2004 09/05/2004 - 09/12/2004 09/12/2004 - 09/19/2004 09/19/2004 - 09/26/2004 09/26/2004 - 10/03/2004 10/03/2004 - 10/10/2004 10/10/2004 - 10/17/2004 10/17/2004 - 10/24/2004 10/24/2004 - 10/31/2004 10/31/2004 - 11/07/2004 11/07/2004 - 11/14/2004 11/14/2004 - 11/21/2004 11/21/2004 - 11/28/2004
|
dinsdag, september 28, 2004
Komende verkiezingen zullen miljoenen Amerikaanse burgers, waaronder een onevenredig grote groep zwarte kiezers, niet de mogelijkheid krijgen om te stemmen. Dat komt door wettelijke beperkingen, ondeugdelijke procedures of smerige trucs, volgens juridische en burgerrechten-deskundigen.
De grootste categorie is de groep van bijna 5 miljoen voormalige misdadigers, die inmiddels hun straf er op hebben zitten en zijn vrijgelaten. In de meeste staten worden dan hun burgerrechten, waaronder het kiesrecht, hersteld, maar in sommige staten is daar een ingewikkelde procedure voor, zoals in Florida, waar een verzoek aan de gouverneur ingediend moet worden. Verder zijn de lijsten met ex-gedetineerden vaak vervuild en mogen dus mensen die geen strafblad hebben toch niet stemmen omdat ze volgens die lijst niet mogen. Iets dergelijks trof veel kiezers in Florida vier jaar terug. In de demografische groep gedetineerden zitten meer zwarten dan blanken, en statistisch gezien stemmen zwarten sneller Democratisch en dus is het in het belang van Democraten dat zij hun stemrecht weer snel terugkrijgen. Jessie Allen van het Brennan Center for Justice: "This has a huge effect on elections but also on black communities which see their political clout diluted. No one has yet explained to me how letting ex-felons who have served their sentences into polling booths hurts anyone." Conservatieven zijn het daarmee niet eens. Volgens Roger Clegg van de Center for Equal Opportunity: "Society is not required to turn a blind eye to the fact that someone has a criminal record. Someone who was not willing to follow the law and was sent to prison should not be in a position to make the law for others by electing lawmakers." Ook op andere manieren worden groepen armen en zwarten tegengewerkt om te gaan stemmen. In Baltimore in 2002 en in Georgia in 2003 werden brochures uitgedeeld aan zwarte kiezers dat wie zijn elektriciteitsrekening of parkeerbonnen niet had betaald, zou worden gearresteerd bij het stembureau. Zoiets gebeurt bij vrijwel alle verkiezingen. Soms vragen medewerkers van een stembureau om een rijbewijs. De kans dat zwarten een identiteitsbewijs met foto hebben is vier of vijf keer kleiner dan bij blanken. Het kunnen tonen van identificatie is geen plicht. De verhoudingen van kiezers zonder stemrecht is scheef: in Florida is 7 procent van de inwoners zijn stemrecht kwijt, maar van de zwarten in de staat is dat 16 procent. In New Mexico bijvoorbeeld is dat veel erger: van 6,2 procent van de inwoners is het stemrecht ontnomen, maar bij de zwarten is het 25 procent.
|