De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

zaterdag, september 25, 2004
Kopen dat boek: Bush is dom
Frans Verhagen, Amerikadeskundige en hoofdredacteur van Amerika.nl heeft een nieuw boek uit: Bush is dom en 37 andere clichés over Amerika. Het is een boek dat ik iedereen kan aanraden, want Verhagen weet op zeer toegankelijke wijze waar nodig de vooroordelen die veel van ons over Amerika en de Amerikanen hebben door te prikken of waar dat nodig is, juist te bevestigen dan wel te nuanceren. En nuanceren is vaak hard nodig bij vooroordelen. Hij behandelt zaken als Amerikanen zijn oppervlakkig (echt niet), Amerikanen zijn geloofsgekken (zit wel wat in), Amerikanen zijn workaholics (reken maar) tot Bush is dom (Verhagen vindt van niet en daar heeft hij nog goede argumenten voor ook).
Ik mag het graag oneens zijn met Verhagen. Vooral in zijn politieke weblog op zijn site provoceert hij er soms nog wel eens lustig op los en hij slaat daarbij volgens mij soms de plank flink mis. Maar hij zet de lezer vaak ook aan het denken, net zoals bij dit nieuwe boek. Ik krijg geen percentage van elk boek dat dankzij deze korte recensie extra wordt verkocht, maar iedereen die van plan is de verkiezingen goed geïnformeerd te volgen zou "Bush is dom" moeten kopen. Voor het broodnodige perspectief. Het boek is verschenen bij uitgeverij Het Spectrum en kost maar 9,95 euro.
Maar ik heb natuurlijk ook wat te zeuren. Verhagen doet er goed aan om de eerste keer dat hij zijn redacteur tegenkomt, die eens een goede schop onder zijn kont te geven. Die heeft namelijk een paar keer flink zitten slapen. (Nu kan ik even laten zien dat ik het boek goed gelezen heb:) Op pagina 40 staat: "De Kerk offerde een intens geloof met een levendig gevoel van mystiek." Zo'n vies anglicisme als offerde zou ik niet hebben laten staan. Verder figureert er ene Russ Limbaugh, die toch echt Rush Limbaugh heet. Hetzelfde geldt voor Jeffrey Dohmer (moet zijn: Dahmer) en Beavis & Budhead (Beavis & Butthead). En Amerika kan zichzelf niet op de rug kloppen maar volgens mij op de borst (p.151) en schuttersputters: zijn dat golfclubs voor wapenbezitters? Ik ben eindredacteur, dus voorgoed verpest (hoewel ik me aan moet leren ook de inhoudsopgave te lezen, want cliché 32 aldaar rept over "Amerkikanen").
Maar zelfs met deze schoonheidsfoutjes blijft het boek goed en een aanrader. Hoewel ik toch vind dat Bush normaal gesproken Florida niet had mogen winnen, niet vanwege de gaatjes in de stembiljetten maar vanwege de grote hoeveelheid inwoners van de staat die al ruim voor de verkiezingen onrechtmatig van hun stemrecht waren ontdaan. Maar dat is mijn mening, een van de vele.




© Marc van Gestel 2003 - 2004