De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

vrijdag, september 03, 2004
Kort nieuws
Gospel. Rock met een Christelijk tintje. Frank Sinatra-liedjes. Tunes van Broadway hits. Niet te vergeten country. Als dat de muziekkeus van de Republikeinse conventie niet is. De brave, waterige acts zijn te horen in de centrale hal, de iets gewaagdere muziek vindt plaats op feesten elders. Woensdag was dat bijvoorbeeld Kid Rock, op ene feest ter ere van Dennis Hastert, de House Speaker die ongetwijfeld nog nooit van het getatoeëerde wezen Rock had gehoord.

Het bewijs dat de Republikeinen geestelijk zijn blijven steken in hun zevende levensjaar werd geleverd toen op woensdag een video werd gedraaid waarin de hoofdrol werd gespeeld door Barney, de zwarte Schotse terriër van de Bush-familie.
Barney wordt in een knullig schuifdeurentoneelstukje ingezet om de populariteit van Bush op te krikken. Bijrollen voor topadviseurs Karl Rove en Andy Card.
Dieptepunt (de Republikeinen noemen dat het hoogtepunt) is het debat tussen Barney en de fictieve hond van John Kerry: Fifi, een sokpop met een Franse baret. Barney blaft: "Make tax cuts permanent" en Kerry's dog "Raise taxes forever!" Dit alles onder het motto: ridiculiseer Kerry waar je maar kan. Filmpje staat nog niet online op de Bush-website, helaas.

Op dag drie van de conventie minder arrestaties dan de dagen ervoor. Kennelijk hebben de actievoerders, toeristen en passanten door de je op gene enkel ogenblik op straat stil moet staan, want dan vlieg je onherroepelijk de arrestantenwagen in. De vangst was daarom maar 20 personen, waaronder de actievoerders die het conventiegebouw waren weten binnen te dringen, waarna ze onder gejuich van het aanwezige publiek in handboeien werden afgevoerd.

John Kerry gaat weer de buis op met een nieuwe tv-spot. Coast-to-coast, in vrijwel alle battleground states, te beginnen in Florida en de week erop in Ohio.
De spot zal draaien op alle lokale network affiliates (de lokale zenders die grotendeels de programmering van NBC, CBS, ABC en Fox overnemen), op de kabelzenders en op zenders die zich op minderheden richten. Kosten dezes: 50 miljoen dollar.

Een opschudden van zijn campagneteam wil John Kerry het niet nomen, maar er zijn wel wat rollen herverdeeld danwel overgedragen. Terug in de spotlights is voormalig persvoorlichter van Bill Clinton, Joe Lockhart, die voortaan de contacten met de pers zal afhandelen in het campagnevliegtuig. De halve adviseursrol van Doug Sosnik (ook voormalig Clinton-medewerker) wordt nu officieel en het contactpunt tussen de Democratische partij en de Kerry-campagne, John Sasso, krijgt ene nog grotere rol in de campagne.




© Marc van Gestel 2003 - 2004