De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

maandag, september 27, 2004
Voor liefhebbers: Nova New York en De Lobbyisten
Ik heb er een favoriet programma bij: Nova New York. Ik moet zeggen dat ik van tevoren niet helemaal overtuigd was dat het iets zou worden, maar het was een leuk programma, lekker vol, en redelijk evenwichtig.
Dat Twan Huys er eigenlijk niet aan te pas komt wanneer hij Amerikaanse gesprekspartners in de hand moest houden, dat had ik al voorspeld. Ann Coulter krijgt vrij spel, een blonde glimlach was voldoende. Ze krijgt zonder weerwoord de ruimte om te roepen dat de Amerikaanse media links zijn, terwijl daar wel wat op af te dingen valt. Maar ik kan me ook voorstellen dat Twan zijn vingers niet aan een getergde welbespraakte blonde Republikeinse stoot wil branden, zeker niet nadat ze heeft gezegd dat Nederlandse mannen zo knap zijn. Maar goed: ze heeft een nieuw boek uit en Nova New York krijgt de première van de promotietour. Het boek heet: "How to talk to a liberal… if you must."
De uitslag van de opiniepeiling onder de Nederlandse bevolking ("Op wie zou u stemmen in de Amerikaanse presidentsverkiezingen") verbaasde mij meer dan Coulter. Kerry zou 50 procent van de stemmen krijgen, Bush 9 en de rest, 41 procent, had geen mening. Volgens Coulter kwam dat ongetwijfeld door de linkse media ook in Nederland, maar mij verbaasde het hoge percentage weet niet. In het programma van de VPRO dat op NNY volgde (De Lobbyisten) kwam Maurice de Hond met volstrekt andere cijfers, daarmee de beperkte waarde van de opiniepeiling aantonend: 70 procent voor Kerry en 15 procent voor Bush. Zoveel verschil zouden peilingen niet mogen uitmaken.
Daarna volgden een reportage over de linkse demonstranten die de Republikeinse conventie waren binnen geraakt, een item over slipjes met dubbelzinnige opdruk (Expose Bush, weapons of mass seduction, Ballot Box, My cherry for Kerry) waarvan denk ik niet alle kijkers de subbelzinnigheid door heeft, en een reportage uit California over kruisen op het strand van Santa Barbara, een voor elke gesneuvelde Amerikaan in Irak.
Daartussen gaf politiek wetenschapper Hans Anker zijn mening over de peilingen in de VS (het verschil loopt weer terug, maar trouwe lezers van mijn weblog wisten dat al) en hij zal volgende week zijn mening over het eerste kandidaatsdebat geven. Handig, want dan kunt u die toetsen aan die van mij:^) Ook besteedde Anker aandacht aan de tv-spot van Bush over de met alle winden meedraaiende Kerry en de pijlsnelle reactie van de Kerry-campagne daarop.
Hoogtepunt van de uitzending was het afsluitende debat tussen de leiders van de College Republicans (Eric Hoplin, al eerder gevolgd door Nova) en de College Democrats (Evan Leberman). Verbaal begaafde jongemannen, die uiterst professioneel alle talking points van hun kandidaten uit het hoofd hadden geleerd, Twan Huys geen seconde ruimte meer gaven, en enorm door elkaar heen schreeuwden, elk woord van hun opponent tegensprekend. Een debat zoals we aanstaande donderdag zeker niet zullen zien, merkte Huys terecht op.
Ik kijk volgende week zeker weer.
Ook naar De Lobbyisten van de VPRO overigens, al is het wel een hele kluif, zoveel verkiezingen achter elkaar. Ik kan me voorstellen dat veel kijkers na Nova afhaken. Maar dat is niet terecht, want ook het programma van Levi en Sadeghi is interessant, alleen al vanwege de invalshoek: de presentatoren werpen zich op als lobbyisten voor president Bush, vooral omdat volgens hun alle Nederlanders voor John Kerry zijn. Gezien de peilingen van Nova en de hond klopt die veronderstelling ook wel. Zij zijn aanwezig bij de Republikeinse conventie, spreken met de Democrats Abroad en worden helemaal weggeluld door Noam Chomsky, taalwetenschapper en links activist. Hier wreekt zich de taal (Chomsky spreekt gewoon beter Engels dan onze twee Nederlandse presentatoren) en de ervaring: Chomsky debatteert al eeuwen over dit onderwerp en daar valt niet tegenop te argumenteren.




© Marc van Gestel 2003 - 2004