De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

donderdag, oktober 14, 2004
Debat nummer 3: hoe ging het?
Er waren vannacht momenten dat ik dacht dat er best een debat minder gehouden had mogen worden. Hele flarden van de vorige twee debatten tussen de presidentskandidaten vlogen weer door het beeld en ik vond het opvallend hoe vaak de situatie in Irak langs kwam in een debat dat toch over het binnenlands beleid zou gaan. Maar het geeft eens te meer aan hoe belangrijk een buitenlands thema dit jaar is.
Van tevoren wekken veel commentatoren verwachtingen die achteraf soms helemaal niet terzake lijken te doen. Ik hoorde bijvoorbeeld op CNN dat het voor beide kandidaten een heel belangrijk debat zou worden. Voor president Bush omdat binnenlands beleid zijn zwakke punt wordt gedacht te zijn en voor John Kerry omdat hij duidelijk moet winnen om electoraal voordeel uit de debatten te halen. Ik hoorde zelfs ene van de commentatoren zeggen: het zou goed zijn als hij ook het derde debat zou winnen, daarmee aangevend dat Kerry volgens hem de eerste twee debatten had gewonnen. Daarover zijn de geleerden het nog steeds niet eens (ik waardeerde beide debatten als een gelijkspel met iets meer punten voor Kerry, vooral in het eerste debat).
Wat blijft er achteraf van al die hoge verwachtingen over? Het zou makkelijk zijn om het debat wederom op een gelijkspel te zetten. En ik kies vandaag lekker voor de gemakkelijke weg. Een gelijkspel, waarbij beide kandidaten sterke momenten hadden, waar weer veel onnavolgbare cijfertjes langs schoten die geen kijker zal onthouden. Een gelijkspel, waar Bush sterk uit de startblokken kwam, maar waar Kerry in de loop van het debat netjes en duidelijk langszij kwam. Een gelijkspel, waarin weinig nieuws was te vinden, of je moet voor het eerst inschakelen (en ik vermoed dat er in de Verenigde Staten ongetwijfeld veel mensen voor het eerst hebben ingeschakeld, dus het debat zal zeker zijn nut hebben). Een gelijkspel dus, waar ik stiekem toch weer Kerry iets meer punten geef, domweg omdat hij een presidentiële uitstraling blijft hebben en van de twee het best bleef profiteren van het platform dat hem aangereikt was. Weliswaar dreef hij Bush minder in het defensief dan de vorige keren, maar waar hij dat deed was de defensie van Bush blij vlagen toch zwak. Aan de andere kant, mensen die het eerste halfuur hebben gekeken en daarna lekker zijn overgeschakeld naar het honkbal dat op Fox werd uitgezonden, zouden wel eens de impressie kunnen hebben dat Bush het debat heeft gewonnen. Maar hoe dan ook: netto kom ik niet verder dan een gelijkspel.
Kijkers zijn in ieder geval over veel onderwerpen iets te weten gekomen: de reikwijdte van de vragen was groot. Of elke voorgesteld plan ook duidelijk was waag ik te betwijfelen en ook vandaag hoorde ik weer ene aardig aantal feiteninterpretaties die de feitencheckers in de media en bij Factcheck.org op het puntje van hun stoel zullen krijgen. In de loop van de dag zullen we daar meer over weten.
Omdat ik zoveel bekends langs hoorde komen is het en beetje lastig om nieuwe inzichten uit het debat te halen. President Bush legde de nadruk op de toekomst: het was belangrijk om banen te creëren die banen van de 21ste eeuw zouden zijn, hij bleef hameren op het belang van onderwijs, om de Amerikanen de basis voor een betere toekomst te geven. Kerry bleef herhalen wat zijn plannen waren voor de gezondheidszorg en Social Security.
Wat viel er verder op:
- Michael J. Fox was te gast bij het Kerry-kamp. Er kwam slechts één vraag waar stamcelonderzoek (waar Fox zich hard voor maakt) werd genoemd en Kerry ging er niet op in.
- In het begin werd ik afgeleid door de afwezigheid van de lampjes. Niks geen groen licht, oranje licht en rood wanneer de tijd erop zat. Daar ging mijn houvast.
Mooie quote van Kerry: "Being lectured by the president on fiscal responsibility is a little bit like Tony Soprano talking to me about law and order in this country." (Verwijzing naar de maffia-tv-serie The Sopranos)
- Hoogtepunt van het debat was de lichte vraag aan het eind over de rol die een sterke vrouw in het leven van beide kandidaten heeft gespeeld. Hoogtepunt omdat het momenten opleverde die herhaald en herhaald zullen worden op tv en waarop beide kandidaten punten scoorden. Kijkers zien hun politici graag als mensen, met gevoel, en met gevoel voor humor. Op deze laatste vraag kregen beide kandidaten de kans om te scoren. Bush had van zijn sterke vrouw geleerd om te luisteren. Hij had geleerd om rechtop te staan en om niet stuurs te kijken. Dat leverde hem een lach uit de zaal op. Verder kwam het de president goed uit dat zijn vrouw beter Engels sprak dan hij. Die hadden we eerder gehoord, maar zelfspot doet het goed. En dat realiseerde Kerry zich ook. Vandaar dat zijn antwoord drie keer gelach opleverde:

"Well, I guess the president and you and I are three examples of lucky people who married up."
(LAUGHTER)
"And some would say maybe me more so than others."
(LAUGHTER)
"But I can take it."
(LAUGHTER)


Kerry refereerde voor het eerst aan het feit dat hij met een zeer rijke vrouw is getrouwd en dat deed hij op een ontwapenende manier. Dit kan nog wel eens de deal breaker worden wanneer er toch een winnaar van het debat moet worden aangewezen.

Een eerste peiling onder twijfelende kiezers door CBS News geeft het volgende beeld: Kerry won: 39 procent, Bush won: 25 procent, gelijkspel: 36 procent. Voor wat het waard is. Naar internetpeilingen kijk ik maar helemaal niet.

Meer inzichten komen in de loop van de dag. Een transcript van het debat is hier te vinden.




© Marc van Gestel 2003 - 2004