De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

zaterdag, oktober 09, 2004
Debat nummer 3: zijn ze nou helemaal gek geworden?
Waarom heb je een Amerikadeskundige als hij niet goed kan luisteren? In het Radio 1 Journaal kwam James Kennedy langs, hoogleraar geschiedenis aan de Vrije Universiteit. Hij bleek een heel ander debat te hebben gezien dan ik en volgens hem en de NOS had Bush duidelijk gewonnen. Charles Groenhuijsen verklaart dat tenminste in zijn nieuwste column op Amerikakiest.nl. Ik ben meteen naar mijn televisietoestel gelopen om te zien of ik in plaats van het debat via de kabel naar een bewerkte videoband had zitten kijken. Gewoon, om me te pesten. Maar alles zag er normaal uit. Misschien is Groenhuijsen inderdaad toe aan een terugkeer naar Nederland.
Om op Amerikadeskundige Kennedy terug te komen. Hij dacht dat de belofte van John Kerry in de camera om geen belastingen te verhogen tegen hem gebruikt zou gaan worden. Dat zou ik ook denken, ware het niet dat John Kerry helemaal niet voor de camera heeft beloofd om de belastingen te verhogen. Hij heeft (voor de camera) beloofd om geen belastingen te verhogen voor elke Amerikaan die minder dan 200.000 dollar per jaar verdient. Dat betekent dat hij 98 procent van de belastingverlaging van Bush TERUGDRAAIT! Ik vermoed dat professor Kennedy cornflakes zat te eten tijdens het kijken naar het debat, want als je dat onderscheid niet gehoord hebt, dan ben je toe aan een gehoorapparaat.
Een eerste peiling van ABC News houdt het overigens op een kleine winst voor Kerry: 44-41 procent. Maar in de peiling zaten iets meer Democraten, dus laten we het bij die peiling op een gelijkspel houden. Maar dat is niet de enige peiling. USA Todayy, CNN en Gallup peilden ook een vrijwel gelijkspel: 47-45 procent ten gunste van Kerry.
Maar blijkbaar weten de dames en heren van de NOS meer dan dat wij als argeloze burgers te zien krijgen.
Vannacht voorspelde ik al dat het debat door de Amerikaanse media waarschijnlijk een gelijkspel zou worden verklaard en volgens mijn eigen observatie was het een winst op punten voor Kerry. Niets heeft mij er tot nu toe nog van overtuigd dat Bush de duidelijke winnaar was.
Winnaar word je niet alleen door het minder slecht te doen dan de vorige keer.




© Marc van Gestel 2003 - 2004