De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

zondag, oktober 17, 2004
Financiën campagnevoeren via web moet onder controle FEC
Een recente beslissing van een federale rechtbank draagt de Federal Election Commission (FEC) op om de regulering van de fondsenwerving en campagne-adverteren via internet ter hand te nemen. De landelijke financieringslimieten op politieke activiteiten moeten ook gelden voor het web.
De FEC heeft er niet zo'n zin in (hoop werk, dat monitoren van het internet) en denkt erover na om in beroep te gaan tegen de uitspraak. Aan de andere kant beseft de FEC dat er niet ontkomen zal kunnen worden aan aandacht aan het internet: vice-voorzitster Ellen Weintraub van de FEC: "I don't think anybody here wants to impede the free flow of information over the Internet. The question then is, where do you draw the line?"
Op het internet kunnen belangengroepen doen wat ze op tv nu niet meer mogen doen: reclame maken voor kandidaten, met geld van bedrijven. Op tv mag dat tot twee maanden voor de verkiezingen, voor het internet geldt een dergelijke ban niet. Dus zijn groepen als de National Rifle Association en The November Fund (tegen trial lawyers als John Edwards), beide zwaar gefinancierd door het bedrijfsleven druk in de weer om op internet de publieke opinie "te sturen."
De rechtszaak was aanhangig gemaakt door campagnewaakhond Democracy 21. Volgens de organisatie gaat er inmiddels zoveel geld om in de campagne op internet dat de campgnefinancieringswetgeving ook moet gelden voor dat internet.




© Marc van Gestel 2003 - 2004