Voor het eerst in de verkiezingsgeschiedenis is onderzoek gedaan naar de mate van internetadverteren door de politieke partijen. Pioniers zijn de wetenschappers van het Pew Internet & American Life project. Hoewel er meer dan ooit geld is gestoken in webadvertenties vallen de bedragen in het niet bij de investeringen in de reguliere tv-spotjes. De twee kandidaten, hun partijen en geallieerde onafhankelijke groepen gaven 2,6 miljoen dollar uit aan webbanners tussen januari en augustus. Dat is minder dan 1 procent van de plusminus 330 miljoen dollar die is opgegaan aan tv-spots in dezelfde periode.
Over vier zal het internet waarschijnlijk een veel grotere rol spelen dan nu. Ik geef toe, dat is een beetje een gratuite voorspelling. Dat het internet over vier jaar groter, en veelzijdiger is ligt namelijk erg voor de hand. Vier jaar geleden had ik nog nooit gehoord van een weblog, al had ik al wel een eigen website (homepage noemden we dat toen nog. Die goede oude tijd).
De advertenties op internet werden trouwens vooral gebruikt om mensen over te halen geld te doneren, niet om kiezers te overtuigen, zo concludeerde het onderzoek.
gepubliceerd door Marc op zaterdag, oktober 09, 2004 #