De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

dinsdag, oktober 05, 2004
Peilgeil met de natte vinger
Iedereen die de peilingen de laatste maand of wat volgt weet het: de opiniepeilingen zwaaien harder dan een palmboom in Florida in orkaan Jeanne. Vooral op nationaal niveau, de favoriete peilingen van de media, zijn de verschillen tussen de peilingen soms schrikbarend. En ik kan natuurlijk hard roepen dat die peilingen er niets toe doen, ze hebben, al is het maar op ene indirecte manier, vaak wel invloed op de verkiezingen. Een grote achterstand van een kandidaat kan er toe leiden dat kiezers maar niet meer op hem gaat stemmen. Wat dat betreft kan ik eigenlijk niet geen aandacht aan de peilingen besteden.
Maar de peilers zijn ook niet blij met al die verschillen. De swing voters lijken in aantal te zijn gegroeid, en dat is niet alleen ongebruikelijk voor deze periode in de verkiezingen, maar het maakt het moeilijker om met een accurate peiling te komen.
Maar de zwakke kanten aan een peiling dragen altijd al bij aan de fouten in een peiling. Een niet representatieve steekproef, bevooroordeeldheid in de vraagstelling of slechte vragen, het kan volgens sommigen niet eens meer verzekerd worden door een foutmarge. Humphrey Taylor van Harris Interactive: "Some of us try to hide behind the concept of a statistical margin of error but I don't use that phrase because the errors are in fact unquantifiable. There is no fixed, finite, measurable margin of error."
Want hoe krijg je bijvoorbeeld een representatieve steekproef als de helft van de kiezers niet gaat stemmen? Hoe definieer je iemand die "waarschijnlijk gaat stemmen"? Heb je een niet-kiezer aan de telefoon (peilingen gaan erg vaak via de telefoon) hoe kom je daar achter? En tel je ze helemaal niet mee, of weeg je hun antwoorden in de peiling? Meer vragen dan antwoorden. John Zogby, van peilingsbureau Zogby, maakt er een toverformule van. Volgens hem is peilen 80 procent wetenschap en 20 procent kunst. Zo kan ik het ook, want soms lijkt die kunst op het product van een zondagschilder die de dag ervoor een krat pils naar binnen heeft geslagen.




© Marc van Gestel 2003 - 2004