De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

zondag, oktober 31, 2004
Verkiezingsuitzendingen op tv
Naast de vrijwel dagelijkse aandacht voor de presidentsverkiezingen in het nieuws en de actualiteitenrubrieken kunt u de komende dagen ook uw hart ophalen op radio en tv aan speciale verkiezingsuitzendingen.

Op Nederland 3 is vanavond de Grote VPRO Amerika Avond, gepresenteerd door Felix Rottenberg en Jan Donkers. Van de website: Tegenlicht, RAM en Het geluk van Nederland werken nauw samen op deze avond. Voor Tegenlicht reist de socioloog Abram de Swaan in gezelschap van Hans Fels en Hans Keller opnieuw van de oostkust naar de westkust van Amerika in een 'roadmovie', die veertig jaar later door een opnieuw hevig gepolariseerd land voert. Aan de vooravond van de Amerikaanse verkiezingen, twee dagen na deze uitzending, geldt voor velen nog steeds dat het onmogelijk is om niet van Amerika te houden, maar met welke gemengde gevoelens gaat dat besef inmiddels gepaard?
Ook zullen de Lobbyisten (Levi en Sadeghi) meerdere malen langskomen op de avond. Laten we zeggen: een typische VPRO-tv-gebeurtenis.

Bji RTL4 ook veel aandacht voor de verkiezingen. In de nacht van 2 op 3 november blijven de heren van Barend & Van Dorp weer zitten tot er een winnaar bekend is (deden ze de vorige keer ook maar niet). Er is veelvuldig contact met Max Westerman vanuit New York en er zijn gasten, onder andere (onder voorbehoud): politici Jan Marijnissen (SP), Ayaan Hirsi Ali (VVD), Laetitia Griffith (VVD) en Lousewies van der Laan (D66), ex-campagnemedewerker Kay van der Linde, Amerika-kenner Arend Jan Boekestijn, advocaat Piet Doedens, rapper Ali B., actrice Micky Hoogendijk en advocaat en televisiemaker Prem Radhakishun. Er is muziek en u kunt chatten met Jan Mulder (al weet niemand waarom).
In de ochtend van 3 november neemt RTL Nieuws het over met een speciale verkiezingsuitzending van drie uur.

Wie er allemaal aanwezig zullen zijn in de verkiezingsuitzending van de NOS op Nederland 2 weet ik niet precies, maar ik gok dat Ruth Oldenziel en Willem Post wel zullen aanschuiven. Verder kunt u rekenen op een lijnverbinding met Charles Groenhuijsen en waarschijnlijk nog een rij andere in Amerika bivakkerende journalisten van de publieke omroep. Vier jaar terug zat ik er als publiek in de studio, daar heb ik het nu veel te druk voor.

Want ook Radio 1 heeft de heel nacht gereserveerd voor de verkiezingen. Rob Trip presenteert vanuit Washington de nachtuitzending met Tim Overdiek, terwijl er journalisten geplaatst zijn bij de Republikeinen en bij de Democratne om de stemming daar te kunnen vatten. Ik zit in de studio in Hilversum (jawel!) achter een computer om te kijken of er via internet nog interessant nieuws is te vinden. Met een beetje mazzel zult u mij daarover in de uitzending horen.
Als u mij nog meer aan wilt horen moet u op 2 november tussen 20.00 en 21.00 uur afstemmen op Radio Online, eveneens op Radio 1 en van de TROS. Daarin ben ik ook te gast.
En alsof het allemaal niet op kan mag ik tweemaal bij RTL Z aanschuiven: op 2 november (tussen 10.00 en 11.00 uur 's ochtends meen ik) om de verkiezingen kort voor te beschouwen en op 3 november (zelfde tijd) voor een nabeschouwing. Als ik dan niet helemaal helder klinkt weet u hoe het komt.




© Marc van Gestel 2003 - 2004