De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

donderdag, oktober 14, 2004
Wie heeft hele debatreeks gewonnen?
Het lijkt me relevant om je af te vragen wie nu als winnaar uit de reeks debatten naar voren is gekomen. Vooraf wil ik nog even kwijt dat zoals verwacht het debat tussen de vice-presidentskandidaten Dick Cheney en John Edwards geen enkele rol heeft gespeeld in deze campagne. Ze deden netjes hun kunstje en iedereen is het weer vergeten. Maar met eenmaal winst voor Kerry en waarschijnlijk twee gelijke spelen met een lichte voorkeur voor Kerry kan je niemand anders als winnaar aanwijzen dan John Kerry. Het meest tastbare bewijs kan gevonden worden in de opiniepeilingen. Ook al blijf ik mijn twijfels houden over de accuratesse van peilingen, kan je ze heel goed gebruiken om trends waar te nemen. Tussen de Republikeinse conventie en het eerste debat in keek Kerry in de peilingen continu tegen een achterstand aan. Vooral na het eerste debat steeg Kerry flink en vielen de uitslagen weer makkelijk binnen de foutmarge.
Nou zou je kunnen beweren dat Kerry er niet in is geslaagd om de leiding over te nemen (tenminste niet significant) en dat zijn missie voor de debatreeks dus niet is geslaagd, maar zo wil ik het niet omschrijven. Kerry was volgens veel peilingen tot de debatten de grote onbekende bij de Amerikanen. Tijdens de debatten heeft hij zich voor het eerst kunnen presenteren als een kandidaat met presidentiële uitstraling en een die zich kon meten met de zittende president. Dat het een gelijkopgaande race zou worden heb ik al maanden geleden voorspeld en de race zal tot en met de verkiezingsdag enorm spannend blijven (onder voorbehoud van een nationale ramp).
Volgens een aantal peilingen was de stand voorafgaand aan dit laatste debat weer gelijk of stond Kerry op een lichte voorsprong. Hoe de kiezer uiteindelijk over het laatste debat zal oordelen weet ik nu nog even niet, maar dat het min of meer een gelijkspel zal blijven lijkt me zeer voor de hand liggen.




© Marc van Gestel 2003 - 2004