De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

zondag, november 14, 2004
De invloed van de 527-groepen
Op Fok.nl, waar ik met enige regelmaat aan de discussie meedoe (omdat daar meestal ook echt gediscussieerd wordt) werd mij de vraag gesteld of de wijsheid nog wel opgaat dat de kandidaat met het meeste geld de verkiezingen ook wint. Als je namelijk optelt wat kandidaten plus de hun goed gezinde onafhankelijke organisaties hebben uitgegeven aan de campagne, dan komt John Kerry (dus inclusief uitgaven van clubs als MoveOn.org en America Coming Together) hoger uit dan president Bush (kijk je alleen naar uitgaven van de kandidaten en hun partijen, dan komt Bush het hoogst uit). Ik heb het volgende geantwoord:

"Ik heb zelf nooit geloofd in de standaard claim dat degene die het meeste geld in de campagne steekt de verkiezingen wint. Je zou kunnen zeggen dat vier jaar geleden al een hint werd gegeven dat die claim niet klopte. Bush gaf miljoenen meer uit en Al Gore ging er in ieder geval met de popular vote vandoor (en volgens sommigen valt er over de winst in het electoral college ook nog te discussiëren. Laten we dat niet doen). Incumbency is belangrijker.

Het is belangrijk te weten dat er bij de verkiezingen van dit jaar een situatie was die er hiervoor nooit was: de aanwezigheid van 527-groepen (die in Nederland volgens mij gewoon een stichting zouden zijn). Door het knullige interpreteren van de campagnefinacieringswet door de Federal Election Commission kregen deze 527's meer invloed op de campagne en konden zij bovendien zonder al teveel drempels veel teveel geld inzamelen.
Het is nog te vroeg om vast stellen hoeveel invloed de groepen op de verkiezingen hebben gehad. Daar zal vast wel onderzoek naar worden gedaan (en if so, dan bericht ik daarover op mijn weblog). Maar het lijkt erop dat de uitgaven door de 527-groepen een stuk minder effectief zijn geweest dan die door de campagnes zelf (het geld is bovendien op verschillende manieren uitgegeven: het rijkelijk van donaties voorziene America Coming Together deed vooral aan de mobilisatie van kiezers (getting-out-the-vote) en de Swift Vets maakten tv-spotjes van twijfelachtige allure).

Mocht het effect van de 527-groepen een non-factor zijn geweest, dan lijkt conventional wisdom (dus dat de rijkste campagne wint) toch gelijk te krijgen. Ik vermoed dat het gecompliceerder ligt. Ik denk bovendien dat incumbency (dus een zittende president die meedoet) zwaarder weegt dan een stapel dollars (binnen de grenzen van het redelijke natuurlijk).

Ik voorspelde eind vorig jaar al dat president Bush zou worden herkozen, en dat deed ik niet op basis van de hoeveelheid geld die hij zou inzamelen (al was te verwachten dat het een flinke zak zou zijn).

Kortom: geld is verre van de enige factor die de uitslag van de verkiezingen bepaalt."




© Marc van Gestel 2003 - 2004